Alko panostaa sesonkityöntekijöiden rekrytointiin

Alko palkkaa vuosittain joulu- ja kesäsesonkeihin yli 500 uutta alkolaista. Yhteistyökumppanina Alkon sesonkirekrytoinneissa toimii Barona. Barona ja Alko järjestivät yhdessä lokakuussa rekrytointipäivän pääkaupunkiseudun sesonkityönhakijoille. Baronan myynnin ja kaupan toimialan toimihenkilöt haastattelivat hakijoita yhdessä Alkon asiantuntijoiden kanssa. Barona oli käynyt kaikki hakemukset läpi ja nyt yhdessä alkolaisten kanssa jatkoon kutsutut hakijat haastateltiin ryhmähaastatteluissa. Yhteistyön tuloksena Alko palkkaa tänä vuonna pääkaupunkiseudulle lähes 90 ja valtakunnallisesti yhteensä yli 300 sesonkityöntekijää vuoden vauhdikkaimpaan sesonkiinsa vakituisen henkilökuntansa avuksi.

Pääkaupunkiseudun rekrypäivä alkoi Alkon rekrytointipäällikkö Sini Kangasniemen puheenvuorolla. Sini toivotti hakijat lämpimästi tervetulleeksi ja onnitteli hakijoita pääsemisestä haastatteluvaiheeseen, sillä uudistettu rekrykampanjan keräsi ennätysmäärän hyviä hakijoita. Hän kertoi myös uusia työntekijöitä askarruttavista asioista, perehdytyksestä aina Alkon sisäisiin uramahdollisuuksiin. Määräaikainen sesonkityö saattaa nimittäin olla polku vakituisiin työtehtäviin.

IMG_0689

Kuva 1: Alkon palvelukoordinaattori Virpi Harju

 

Alkon asiakaslupaus - maailmanluokan palvelua

Rekrypäivän alussa katsottiin myös esittelyvideo Alkosta. Videolla kiteytyi kaksi Alkolle tärkeää asiaa; maailmanluokan palvelu ja vastuullisuus. Maailmanluokan palvelu tarkoittaa Alkolle toimintaa asiakaskokemuksen suunnannäyttäjänä sekä edelläkävijyyttä vastuullisuudessa. Henkilöstö on avainasemassa näiden asioiden toteuttamisessa, minkä vuoksi on tärkeää onnistua rekrytoinneissa ja pitää hyvää huolta henkilökunnasta.

"Alko palvelee asiakkaitaan monikanavaisesti – eli muuallakin kuin perinteisessä kivijalkakaupassa."

Sini kertoi puheenvuorossaan, että jokainen alkolainen pääsee kouluttautumaan keskimäärin neljä päivää vuodessa ja työntekijöillä on mahdollisuus kehittää osaamistaan myös verkkokurssien avulla. Myyjän apuna on myös Alkon kehittämä Makupankki-niminen työkalu, jonka kautta alkolaiset jakavat tuoteosaamistaan ja muistiinpanoja maistamistaan tuotteista, hakevat taustatietoja ja jakavat tuotetarinoita asiakaspalvelun tueksi. Makupankin avulla uuden sesonkityöntekijän ei tarvitse tietää kaikkea heti itse.

Ryhmätehtävät ja Alkon työpäivän koostumus

Rekrypäivän ryhmätehtävissä keskusteltiin 4-5 hengen ryhmissä. Tilaisuuteen oli saapunut Alkon rekrytointia tekeviä palvelukoordinaattoreita ympäri Suomen ja he jakautuivat pöytäryhmiin oppaiksi työnhakijoille. Puheen pulputuksen lomasta erottui erään palvelukoordinaattorin tarina kesätöistä. Hän varoitti hakijoita nauraen kertomalla, että on vieläkin Alkolla "samoissa kesätöissä", joihin hän oli lähtenyt useita vuosia sitten. Ryhmähaastattelun lisäksi jokaisella hakijalla oli mahdollisuus osallistua lyhyeen yksilöhaastatteluun.

"Ryhmätehtävien tehtäväantona keskusteltiin esimerkiksi, millainen on maailmanluokan asiakaspalvelija tai miten toimitaan haasteellisessa asiakaspalvelutilanteessa. Ryhmätehtävissä pohdittiin myös myynninvalvonnan keskeisimpiä tehtäviä."

Kuva 2: Alkon palvelukoordinaattorit Virpi Harju, Kirsi Hietikko ja Ulla Mäkinen

Asiakkaat ovat jokaiselle Alkossa työskentelevälle prioriteetti numero yksi. Sesonkityöntekijän työtehtäviin kuuluu myös myymälän ylläpitoon liittyviä työtehtäviä, mutta asiakkaan saapuessa liikkeeseen muut työtehtävät jäävät odottamaan ja keskitytään asiakaspalveluun. Sinin mukaan sesonkityöntekijät pääsevät työskentelemään useammassa oman myymäläryhmänsä myymälässä ja he voivat halutessaan ottaa vastaan lisätöitä koko pääkaupunkiseudun alueelta.

Rekrytilaisuudessa puhuttiin myös sesonkityöntekijöiden työsuhteesta ja siihen liittyvistä käytännöistä. Alkolla on käytössä osaamisperusteinen palkkausjärjestelmä eli omalla osaamisen kehittymisellä pystyy vaikuttamaan myös omiin ansioihin. Työvuorot painottuvat asiakasvirtojen mukaan eli työvuorot ovat ilta- ja viikonloppupainotteisia.

"Sillä välin kun odotamme yksilöhaastatteluita voimme maistaa Alkon alkoholittomia tuotteita ja keskustella osaamisen kehittämisestä."

Kuva 3: Alkon palvelu- ja tuotekouluttaja Johanna Varjonen, ketjupäällikkö Erkki Pakola ja palvelukoordinaattori Roosa Lönnqvist

 

Sesonkityöntekijöiden rinnalle tarvitaan yöhyllyttäjiä

Alkon rekrypäivästä jäi mieleen Alkon vastuullisuus sekä hyvin suunniteltu rekrytointiprosessi, joka lopulta näyttäytyi onnistuneena rekrytilaisuutena. Tilaisuus oli hyvin arvokas ja toi loistavasti esiin sen, että Alkon käytäntö ja arki olivat linjassa esitysten ja puheiden kanssa.

Nyt kun sesonkityöntekijät tulevaksi jouluksi on löydetty ja haastateltu, seuraavana Baronan tehtävä on auttaa Alkoa yöhyllyttäjien rekrytoinnissa. Yöhyllyttäjä on tärkeässä roolissa maailmanluokan palvelun varmistamisessa pitämällä huolta, että hyllyt ovat siistejä ja täysiä heti ensimmäisten asiakkaiden saapuessa myymälään

Oletko fyysisessä työssä viihtyvä yökyöpeli? Haemme juuri sinua jouluiseen hyllytysprojektiin Alkolle!

YÖHYLLYTTÄJIÄ ALKOON

Myynti_ja_kauppa

Aiheet: TyöntekijätarinatAjankohtaistaVastuullisuus

Kirjoittanut:

Valtteri Karjula

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää
Avoimet_työpaikat_M&K