Asiakaspalvelutyö kannattaa aina [video]

Kuinka monta kertaa olet lukenut työpaikkailmoitusta, jossa peräänkuulutetaan "asiakaspalveluhenkistä asennetta". Ja tottahan se on: työssä kuin työssä tarvitaan asiakaspalvelutaitoja. Barona Aspan HR-konsultti Sofia Nisumäen mukaan asiakaspalvelutyö kehittää mm. vuorovaikutustaitoja, joita tarvitaan tänä päivänä missä tahansa ammatissa. Tsekkaa videolta minuutissa ja blogista tarkemmin, miksi asiakaspalvelutyö kannattaakin aina!

TAITOJA OPPII PARHAITEN KÄYTÄNNÖSSÄ

Vaikka tekisit töitä yksin erämaan rauhassa tai keskellä avokonttoria, sinulle on varmasti hyötyä jossain vaiheessa työelämää niin sosiaalisista taidoista kuin paineensietokyvyn kehittymisestä. Osaatko asettua toisen asemaan? Pystytkö viestimään niin, että saat vastapuolen ymmärtämään viestisi oikein? Omaatko hyvät hermot ja taidon nähdä metsä puilta? Saatko ihmiset uskomaan sanomaasi? Onko seurassasi helppo olla? Asiakaspalveluhenkisyyttä tarvitaan yhä useammassa tehtävässä ja asiakaspalvelutaitojen sisäistäminen tapahtuu parhaiten käytännössä. 

"Asiakaspalvelutyö opettaa niin kykyä kuunnella ihmisiä kuin olla reippaasti oma itsensä", Sofia kertoo.

Jos olet työurasi alussa, kannattaa rohkeasti hakea asiakaspalvelutehtäviin esimerkiksi opiskeluaikana tai kesätöiden yhteydessä. Ei haittaa, vaikka et olisi maailman sujuvasanaisin seurustelija tai haasteiden ratkaisijana huippuluokkaa. Asiakaspalvelutyössä opit kohtaamaan erilaisia ihmisiä vaihtuvissa tilanteissa. Pikkuhiljaa huomaat, miten voit olla parhaiten vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa omaa persoonasi unohtamatta. Tähän voi jäädä koukkuun!


työn suola ja pippuri ovat asiakkaat

Sofian mukaan palaute on asiakaspalvelutyössä usein välitöntä ja se on samalla myös työn suola.
On tärkeää, että osaat nauttia onnistumisen hetkistä kun asiakas antaa kiitosta hyvästä palvelusta.
Toisaalta voit oppia paljon myös haastavimmista asiakaspalvelutilanteista. Kun pystyt itse pysymään rauhallisena ja hahmottamaan kokonaisuuden, huomaat pian, että tuli vastaan millainen tilanne tahansa, aina löytyy jonkinlainen ratkaisu asiakkaan ongelmaan. Ja muistat, että

"Asiakaspalvelijan hymy ei hyydy koskaan." 

Asiakaspalvelutyössä parasta on myös työn moninaisuus ja mahdollisuus oppia ymmärtämään paremmin itseä ja muita ihmisiä. Asiakaspalvelutyö on usein hektistä ja työstä riippumatta myös hyvin sosiaalista. Luonnostaan ujompikin tottuu olemaan esillä ja äänekkäimmät taas pysähtymään ja kuuntelemaan asiakkaan huolia. Asiakaspalvelutyössä ei taatusti tule kahta samanlaista päivää, joten jos kaipaat vaihtelua työltäsi tai kykyä oppia luovimaan tilanteesta toiseen, asiakaspalvelutyössä ne onnistuvat.


tutustu baronan monipuoliseen tarjontaan

Asiakaspalvelutehtäviä löytyy mitä erilaisimmista yrityksistä. Työ voi pitää sisällään niin kasvokkain kuin puhelimessa tehtävää asiakaspalvelua. Baronan kautta voit löytää asiakaspalvelutyötä esimerkiksi:

  • Finanssisektorilta => autat asiakkaita heidän kortti- ja muissa pankkiasioissa
  • Vapaa-ajan palveluissa, kuten kuntosalilta => olet asiakkaiden apuna mahdollistaen
    heille hyvät treenit
  • Tietoliikennealla => autat asiakkaita puhelin- ja liittymäasioissa esimerkiksi. Fuengirolasta käsin
  • IT-alalla => autat asiakkaita 1. ja 2. asteen tukipalveluissa esimerkiksi Katowicesta käsin

Työsuhteesi voi olla joko suoraan asiakasyrityksellä tai meillä Baronalla mutta takaamme, että pääset työskentelemään monipuolisissa asiakaspalvelutehtävissä ja saat kokemusta, josta on aina hyötyä.

Aiheet: UravinkitTyönhakuVideotTyötraineri

Kirjoittanut:

Katriina Sahlman

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää
Avoimet_työpaikat_M&K