BIT Meets: IT-tuen työskentelyä voisi kutsua Incident Managementiksi

Barona_BitMeetsKuva_Teemu

BIT Meets -artikkelisarjassa tutustumme erilaisiin IT-asiantuntijan työtehtäviin. Nyt pääsemme tutustumaan Teemuun, joka työskentelee Stora Ensolla Service Desk Spesialistina. Teemu auttaa Stora Enson työntekijöitä teknisissä haasteissa sekä toimii yrityksen kouluttajana uusiin ohjelmiin. Stora Enson IT-tuessa hän on työskennellyt jo vuodesta 2017.

Teemu on insinöörityötä vaille valmis ohjelmistotekniikan insinööri ja tällä hetkellä hän opiskelee töiden lisäksi viikonloppuisin sähkö-ja automaatiotekniikan insinööriksi. Tulevaisuudessa haluaa valmistautua kummastakin opintolinjalta, sillä tuplatutkinto antaisi hyvät valmiudet hänen unelma-ammattiinsa robotiikan parissa. IT-tuen parissa Teemu on työskennellyt vuodesta 2014 opiskelujen ohella osa-aikaisesti, muutamana päivänä viikossa. Työt ottivat Teemusta nopeasti vallan ja pikkuhiljaa työn ja opiskelun suhde painui päälaelleen – opintoja suoritettiin viikonloppu/ilta painotteisesti ja töitä tehtiin päätoimisesti.

Tällä hetkellä Teemu työskentelee osana 12 henkistä teknisen tuen tiimiä Stora Ensolla. Hän muutti töiden perässä Helsingistä Inkeroisiin, kun hän työllistyi Stora Ensolle Baronan kautta vuonna 2017. Stora Enso oli yrityksenä kiinnostava ja Teemu näki sen todella hienona merkintänä CV:ssään ja oli tämän vuoksi kiinnostunut muuttamaan työn perässä ennalta tuntemattomaan paikkaan. Teemu ehti työskennellä Baronan kautta noin puolen vuoden ajan, ennen kuin lähti Rauhanturvaajaksi. Suomeen palattuaan hän pääsi takaisin Stora Ensolle ja hänet vakinaistettiin syksyllä 2018.

Teemu vertaa Service Desk työskentelyä Incident Managementiksi – siihen tiivistyy tekeminen Stora Enson IT-tuessa, sillä tekeminen on niin monipuolista ja vaihtelevaa:

”Käytännössä työpyynnön tullessa se kategorisoidaan, priorisoidaan ja ratkaistaan tai eskaloidaan eteenpäin. Työ sisältää paljon myös käyttäjän ohjeistamista ja apua pyydetään kaikenlaisiin haasteisiin, sillä meihin on yhteydessä henkilöitä aina tehdastyöntekijöistä hallinnossa työskenteleviin ihmisiin, joten myös työpyyntöjen kriittisyys- ja kiireellisyysaste vaihtelee suuresti.”

Stora Ensolla jaetaan vastuita hyvin ja Teemulla on ns. päätehtävien lisäksi henkilöstön koulutusvastuu uusimpiin ohjelmiin. ”Minun on opeteltava ohjelmat itse läpipuhki – tämä on osa omaa työnkuvaa. Ylipäätään aina kun tulee uusia ohjelmia käyttöön, niin kaikkien IT-tuessa pitää opetella ne, jotta osataan tukea muita niiden käytössä. Välillä on siis rutiininomaista tekemistä ja välillä perehtymistä tai perehdytystä uusiin ohjelmiin.”

Työn monipuolisuus ja haastavuus ovat Teemun mielestä parasta omassa työssään. Joka viikko oppii uutta uusista ohjelmista, ongelmatilanteista tai niiden ratkaisemisesta. Käyttäjiä on monen tasoisia, joten myös asiakaspalvelutaidot ja ymmärrys erilaisista käyttäjistä lisääntyy. Stora Ensolla työskentelyssä parasta on Teemun mielestä se, että hommaa riittää, kun on niin iso yritys ja paljon käyttäjiä sekä oma tiimi:

”Meillä on täällä tosi hyvä tiimi, ketään ei jätetä yksin, palkka on kilpailukykyinen, työ on monipuolista, jossa oppii jatkuvasti uutta. Olen viihtynyt Inkeroisissa hyvin ja täällä on halpa asua - Tästä pääsee autolla liikkumaan näppärästi mm. Helsinkiin ja Valkeakoskelle, jossa opiskelen. Ennen täällä asumista en ollut edes kuullut Inkeroisista, Kouvola tai Kotka olisi toki isompia paikkoja asua. Täällä on vaihtuvuus erittäin pientä, joten hyvä työnantaja tämä kyllä on. ”

Baronan työntekijänä oli helppoa olla, kaikki hoitui helposti ja Teemu kokee Baronan olleen hyvä ponnahduslauta urallaan isoon hienoon yritykseen:

”Minun mielestäni Barona tarjoaa ponnahduslaudan hyviin isoihin firmoihin. Tunnen parikin muuta henkilöä, jotka ovat työllistyneet alun perin Baronan kautta ja ovat nyt sisäistyneet suoraan isoihin asiakasyrityksiin. Helpommin pääsi Baronan kautta, kuin itsenäisesti hakemalla.”


IT-alan parhaat avoimet työpaikat

 

Aiheet: ITTyöntekijätarinatTechsupport uratarinatBIT meets

Kirjoittanut:

Teemu Anttila

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää