BIT meets - Koodarista teknisen tuen uralle

bit-meets_Lauri_juntunen

BIT Meets -artikkelisarjassa tutustumme erilaisiin IT-asiantuntijan työtehtäviin. Nyt pääsemme tutustumaan koodausta opiskelleeseen Lauri Juntuseen, joka valitsi uran teknisen tuen parista. Lauri on työskennellyt alkukeväästä 2018 Barona IT:n asiakasyrityksessä InfoCarella ICT Specialistina.


Tällä hetkellä Lauri työskentelee InfoCarella lähituen tehtävissä asiakkaan tiloissa yhdessä yhdeksänhenkisen tiimin kanssa. Heidän työnsä on auttaa asiakasyrityksen työntekijöitä tietokoneiden käytössä. Käytännössä Lauri ja muu tiimi ovat tietokoneiden asiantuntijoita, ja he auttavat käyttäjiä kaikissa tietokoneisiin liittyvissä asioissa, mitä nyt tietokoneissa voikaan olla. Usein he ratkovat erilaisia ongelmatilanteita ohjelmiin ja työkaluihin liittyen, mutta myös käytännössä korjaavat ja vaihtavat rikki menneitä tietokoneen osia sekä opastavat käyttäjiä uuden koneen käyttöönotossa. Nykypäivänä tietokone on monen ihmisen työkalu, jolla he hankkivat elantonsa – Laurin ja muun tiimin tehtävänä on varmistaa työntekijöiden työkalujen toiminta parhaalla mahdollisella tavalla: 


“Monella on nykypäivänä työkalunaan tietokone, myös tehtaan puolella ja me olemme eksperttejä tietokoneissa”, tarkentaa Lauri. 

KOODARIN POLULTA TEKNISEEN TUKEEN

Lauri valmistui aikoinaan ammattikoulusta datanomiksi ja jatkoi erikoistumistaan ohjemistotuotannossa ammattikorkeakoulussa. Hän on tehnyt työharjoittelujaksonsa koodarin roolissa ja oli “täyskoodari”. Hän halusi kuitenkin työllistyä teknisen tuen tehtäviin, sillä koki alan itselleen mieluisammaksi: 
“Aloitin teknisen tuen tehtävissä opintojeni aikana ja työskentelin esiasennuksessa. Esiasensimme tietokoneet käyttövalmiuteen asiakkaan tarpeen mukaiseksi ja lähetimme ne asiakkaille eteenpäin", muistelee Lauri. 

Hän halusi päästä tekemään käytännössä töitä tietokoneiden parissa. Heti teknisen tuen tehtävissä työskenneltyään hän huomasi, että työ tuntui huomattavasti kivemmalta kuin ohjelmistokehityksen opiskelut tai työtehtävät. 

“On kiva pystyä auttamaan ja helpottamaan ihmisten työntekoa omalla osaamisellani. Itselleni tietokone ei ole vain työkalu, vaan asian johon olen erikoistunut. On kiva päästä jakamaan ja hyödyntämään omaa osaamistani auttaakseeni muita”, tiivistää Lauri. 

 

INFOCARELLA ON MONIPUOLISIA TYÖMAHDOLLISUUKSIA

InfoCare ei ollut Laurille yrityksenä entuudestaan tuttu, hän haki avoimeen työtehtävään puhtaasti tehtävänkuvauksen perusteella. Vasta InfoCarella työskenneltyään hänelle on selvinnyt, miten monipuolisesti InfoCarella onkaan asiakkaita. Lähes kaikissa asiakkuuksissa on myös hänen työtehtäviään vastaava rooli. Lauri työskentelee asiakasyritykselle, jossa työskentelee henkilöitä aina toimistotyöntekijöistä tehdastyöntekijöihin - tämä tuo jo itsessään mukavaa vaihtelua Laurin päiviin: 

“Auttamani henkilöt saattavat olla keskenään hyvinkin erilaisissa rooleissa, joten heillä on osittain myös eri ohjelmat käytössään. Saman päivän aikana saatan auttaa myyjää, suunnittelijaa sekä moottorin rakentajaa. Tehtaan puolella vieraillessa täytyy myös laittaa suojavarusteet asianmukaisesti päälle. Täällä pääsee näkemään ja palvelemaan asiakkaita monipuolisesti “, toteaa Lauri. 

Laurin mielestä parasta InfoCarella työskentelyssä on kivat työkaverit ja esimies, jolta saa aina tarvittaessa tukea. Esimies tulee säännöllisesti, vähintään kerran kuukaudessa käymään asiakasyrityksen tiloissa, jossa Lauri tiimeineen työskentelee. 

“Esimiehen saa aina helposti kiinni ja hänelle voi soittaa asiassa kuin asiassa. Ei ole mitään kynnystä olla häneen yhteydessä, ja mieluummin kysyn, kun kysyttävää on enkä jää itsekseni pähkäilemään asioita.” 

 

BARONA IT:N TYÖNTEKIJÄNÄ OLEMINEN ON HELPPOA

Laurin mielestä Barona IT:llä työskentely on ollut ihan mukavaa, eikä hänellä ole mitään valittamista. 

“Hommat on toiminut just niin kuin on halunnut ja kaikki toimii. Ei ole ollut mitään ongelmatilanteita, hyvin on mennyt ja on ollut ihan kivaa olla töissä Barona IT:llä,” pohtii Lauri. 

Työllistyminen Barona IT:n katta oli Laurin mielestä nopea prosessi. Hän haki tehtävään ja sai nopeasti tietää pääsevänsä työhaastatteluun. Haastattelun jälkeen, samalla viikolla, hän pääsi asiakasyritykselle haastatteluun ja vielä samana päivänä hänelle ilmoitettiin, että hänet on valittu tehtävään. 

“Olen suositellut Barona IT:n työpaikkoja myös kavereilleni, sillä asiat ovat toimineet helposti. Koko rekrytointiprosessi eteni todella nopeasti ja selkeästi, eikä työskentelyssäkään ole ilmennyt mitään ongelmia. Voin hyvillä mielin suositella työllistymistä Barona IT:lle muillekin,” lisää Lauri.

 


HALUATKO SINÄ TYÖSKENNELLÄ INFOCARELLA? 

InfoCare erottautuu vakaana monien mahdollisuuksien työpaikkana asiakaslähtöisille ICT-asiantuntijoille. Tarjoamme haastavia ja itsenäisiä tehtäviä, rennolla meiningillä ja kaverien tuella höystettynä.

Lue lisää avoimista työtehtävistä ja InfoCaresta työnantajana

 

Aiheet: ITTyöntekijätarinatTechsupport uratarinatBIT meets

Kirjoittanut:

Lauri Juntunen

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää