BIT Meets: Kuluttaja-asiakaspalvelusta teknisen tuen asiantuntijaksi

bit-meets_Satu_Hammar-1

BIT Meets -artikkelisarjassa  tutustumme erilaisiin IT-asiantuntijan työtehtäviin. Nyt pääsemme tutustumaan Satuun, joka työskentelee Elisalla System Specialistina. Satu valmistui Tampereen teknillisestä yliopistosta vuonna 2016 ja tämän jälkeen hän työskenteli kuluttajapuolen asiakaspalvelutehtävissä. Hän piti asiakaspalvelusta, mutta 2018 hän halusi siirtyä enemmän oman alan työtehtäviin.

Satu aloitti Elisalla työskentelyn System Specialistina, joka oli samalla hänen ensimmäinen oman alan työtehtävä. Tehtävässään Satu auttaa Elisan yritysasiakkaiden työntekijöitä heidän tietoteknisissä ongelmissaan. Parasta työssä on Sadun mukaan se, kun hän pääsee ratkomaan ongelmia ja auttamaan ihmisiä. Elisalla on hyvä yhteishenki ja Sadun mielestä hänellä on todella kiva työpaikka, jossa kollegat ovat mukavia ja avuliaita: 

”Ihmiset ovat todella mukavia ja aina saa apua, jos tarvitsee. Meitä on tässä vähän alle kymmenen hengen tiimi, mutta vastaavia tiimejä on täällä useita. Tiimit vastaavat nimetyistä asiakkaista ja meidän tiimillämme on asiakkaita monelta toimialalta, joilla on keskenään hyvinkin erilaisia järjestelmiä käytössään. Tämä tuo vaihtelua työhöni jo itsessään. Osassa tiimejä tehdään pelkästään etätukea, toisissa mennään tarvittaessa asiakkaan luokse paikan päälle auttamaan. ”


ARKI ELISAN SERVICE DESKISSÄ

Sadun työpäivä alkaa siitä, kun hän laittaa luurit päähän, vastaa saapuviin puheluihin, seuraa sähköpostilla tulevia työpyyntöjä ja on heihin yhteydessä. Satu saa yleensä työpyynnöt ratkottua heti ensimmäisellä yhteydenotolla, mutta joskus tulee eteen vaativimpia juttuja, joita lähdetään selvittelemään tarkemmin.

”Etsin itse ensin ratkaisua, jos ei tunnu löytyvän, kysyn apua kollegoilta. Jos se ei vielä silläkään ratkea, sitten työpyyntö siirretään eteenpäin 2.tason tukeen – tämä on kuitenkin aika harvinaista.”

Tyypillisimpiä loppukäyttäjien ongelmia Sadun mielestä ovat salasanojen resetoinnit sekä tulostimen asennuksiin liittyvät ongelmat, jotka ovat it-tuen osaajalle yksinkertaisia, mutta osalle käyttäjistä hyvinkin haastavia.

”Kaikki käyttäjät eivät pysty vaihtamaan salasanoja itse, mutta kyllä ne yllättävän monelta vain unohtuvatkin”, tarkentaa Satu.

Haastavimpia ongelmia ovat ne, kun käyttäjällä on ongelmia ennalta tuntemattoman ohjelman kanssa: ”Alkuun pitää selvittää, mikä ohjelma on ylipäätään kyseessä. Monesti käyttäjä ei osaa sanoa ongelmasta muuta, kun että jokin ohjelma ei toimi – tällöin otamme etäyhteyden koneeseen, jolloin käyttäjä voi konkreettisesti näyttää ongelman ja näin ongelman ratkaisu usein myös nopeutuu.”

Yrityksissä on käytössä myös liiketoiminnan kannalta kriittisiä omia ohjelmia, joihin yrityksillä on erikseen oma sisäinen IT-tuki. ”Tällaisissa tilanteissa emme voi yleensä ratkaista ongelmaa, mutta pystymme tunnistamaan ongelman ja ohjaamaan henkilön eteenpäin ongelmansa kanssa.”

MIKÄ ON PARASTA ELISALLA TYÖSKENTELYSSÄ?

Elisalla on paljon erilaisia työtehtäviä tarjolla eritasoisille infrapuolen osaajalle: Elisalla on palvelinpuolen työtehtäviä, vaativampaa it-tukea tai työasemapuolen työtehtäviä, joihin voi talon sisälläkin kasvaa. ”Ensin pitää kuitenkin saada hyvä työkokemus tästä 1.tason service deskistä”, toteaa Satu.

Elisa tarjoaa myös mahdollisuutta kehittää itseään verkkokurssien ja webinaarien muodossa. Myös erilaisia laajempia koulutuksia on tarjolla - Satu pääsi osallistumaan päivän mittaiseen Azure -koulutukseen. ”Mielestäni täällä pystyy kehittymään, vastaan tulee uusia ohjelmia ja on mahdollista saada lisää vastuuta sekä enemmän oikeuksia joihinkin järjestelmiin.”

Satu päätyi Elisalle töihin sattuman kautta, sillä alun perin hän haki Baronan kautta paikkaa, joka olikin osa-aikainen. Hänelle soitettiin, kun hän oli jättänyt hakemuksensa ja kun kävi ilmi, että hän etsii kokoaikaista työtä, Baronalta tarjottiin Elisan paikkaa. ” Tänne etsittiin samaan aikaan kokoaikaista tekijää, joka oli minun kannaltani todella kiva juttu! Ensin kävin Baronalla haastattelussa ja sitten Elisalla.”

”Baronalla on ollut ihan mukavaa olla työntekijänä, hirveästi ei ole ollut tarpeen olla heihin yhteydessä. Netissä on helppo täyttää työtunnit, ja ilmoittelen lomat sähköpostilla - kaikki hoituu kätevästi ja nopeasti, eikä ole tarvinnut säätää mitään. On ollut kiva, että on saanut tarvittaessa sopimuksetkin allekirjoitettua netin kautta!”

 

IT-alan parhaat avoimet työpaikat

Aiheet: ITTyöntekijätarinatTechsupport uratarinatBIT meets

Kirjoittanut:

Satu Hammar

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää