BIT meets - Opiskelun ja työn yhdistäminen

bit-meets_leo_jaaskelainen_ohjelmistoasiantuntija


BIT Meets -artikkelisarjassa tutustumme erilaisiin IT-asiantuntijan työtehtäviin ja nyt pääsemme tutustumaan Leo Jääskeläiseen, joka on onnistuneesti yhdistänyt IT-alan opinnot ja osa-aikaisen työn. Leo on noin puolentoista vuoden aikana jo edennyt työtehtävissään, ja saanut rakennettua vakaan pohjan uralleen. Leo työskentelee Barona IT:n asiakasyrityksessä Solteqilla ohjelmistoasiantuntijana. 

Leo Jääskeläinen opiskelee viimeistä vuotta Haaga-Heliassa tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Hänen on tarkoitus valmistua IT-tradenomiksi tämän vuoden aikana. Leo on työskennellyt lähes koko opintojensa ajan: alkuun hän toimi urheiluliikkeen myyjänä, mutta toisena opiskeluvuotenaan hänen oli löydettävä harjoittelupaikka opintoihin liittyen. Oman alan tehtävät alkoivat kiinnostamaan ja samoihin aikoihin hän sai kaveriltaan vinkin, että heidän tiimiin etsitään uutta tekijää. Leo ryhtyi tuumasta toimeen ja haki avoimeen tehtävään Solteqin It-tukeen: ”hain Baronan kautta tehtävään ja pääsin Baronalle työhaastatteluun, jonka jälkeen etenin jatkoon asiakasyritykseen haastateltavaksi. Siellä minua haastattelivat nykyinen esimieheni ja kollegani.” Prosessi oli Leon mielestä hyvin selkeä ja hänelle jäi hakijana hyvä kokemus kokonaisuudessaan: ”Pidin tavasta, miten minua haastateltiin, myös prosessi oli läpinäkyvä ja minulle kerrottiin tarkasti kuviot, miten edetään.”

Leo työllistyi Solteqin 1. tason tukeen ja hän työskenteli näissä tehtävissä reilun vuoden. Tämä oli Leon työelämän ensimmäinen tekninen rooli, jossa hän pääsi hyödyntämään myös koulusta opittua. Leo kehittyi nopeasti tehtävissään ja hänen esimiehensä oli myös huomannut saman – Leo kuuli nykyisestä tehtävästään omalta esimieheltään. Leo on työskennellyt nyt noin kolmen kuukauden ajan ohjelmistoasiantuntijana 2.tason tuessa Solteqilla.

1. tason tuessa Leo palveli asiakkaita vastaanottamalla asiakaspuheluita ja ratkomalla heidän laite- tai ohjelmisto-ongelmiaan etänä. Nykyisessä roolissään hän työskentelee yhä asiakastuen piirissä, mutta ratkoo 1. tason tukea monimutkaisempia ja haastavampia ongelmia. Ajankäytännöllisesti tämä tarkoittaa roolin painottumista vielä vahvemmin ongelmanratkaisuun asiakastuen sijaan, sillä hän kommunikoi pääsääntöisesti tietyille asiakasyrityksille sähköpostien välityksellä.

 

On ollut mukavaa päästä toimistotöihin ja oman alan tehtäviin

 ”Tässä työssä oppii koko ajan uutta, tulee uusia asiakkaita, uusia ongelmia, uusia ympäristöjä, eli aina tulee jotain uutta ja oma osaaminen pysyy tämän kautta freesinä”, Leo toteaa tyytyväisenä. Näkyvyys, osaaminen ja kokonaisuuden ymmärtäminen kasvaakin päivä päivältä.

Toimistotyöskentely on ollut Leon mukaan lähes luksusta, kun on tottunut seisomaan myymälässä 12h vuoroissa. Hän kokee saaneensa myös merkityksellisyyttä omaan työhönsä, kun on päässyt tekemään oman alan töitä. ”Voin istua työpisteellä, juoda kahvia ja samalla ratkoa monimutkaisia ongelmia ja auttaa ihmisiä”, toteaa Leo. Varsinkin hänen nykyisessä työssään on kuulemma paljon opittavaa ja hän kokee kehittyvänsä harppauksin, ongelma kerrallaan. ”Töihin on aina mukava mennä ja siellä on ylipäätään rento meininki. Yksi mukavimmista asioista on ollut se, ettei ole tarvinnut olla töissä erillisessä yrityksen työasussa kuten esimerkiksi kaupan alalla, vaan voi tulla töihin omissa vaatteissaan.”

Käsitys työstä ja työnteosta on Leon mukaan muuttunut täysin tämän kokemuksen kautta: ”Se, että työ voi olla hauskaa ja että töissä viihtyy, on tosi tärkeää. En näe enää työntekoa vain elättäjänä, vaan siitä voi myös oppia, ja yhdistää omiin mielenkiinnon aiheisiin. Tämä on ollut suuri oppi työelämästä ja työnteosta.”

 

Opintojen yhdistäminen työn tekoon - Solteqilla työsopimuksen joustavuus on toiminut kumpaankin suuntaan

Leo kokee, että sopimuksen joustavuus joustaa aidosti myös hänen toiveisiin ja mahdollisuuksiin, kumpaankin suuntaan. ”Jos tiesin, että on tulossa tiukka viikko, niin pystyin toivomaan enemmän viikonloppu- ja iltavuoroja, tai sitten kokonaan tiettyjä päiviä vapaaksi.” Nyt, kun Leon opinnotkin ovat loppusuoralla, niin hänellä ei ole niin paljoa tarvetta vaikuttaa omiin työvuoroihin.

Kun uusi ihminen aloittaa Solteqilla, hänet perehdytetään aina tehtäviin, sillä Solteqilla on paljon omia järjestelmiä, joita ei voi oppia muualla. Tämän vuoksi perehdytysjakso on vähän keskivertoa intensiivisempi ja pidempi. ”Osaajia on vain rajattu määrä, ja on mukava fiilis, kun itse on yksi niistä, jotka ymmärtävät Solteqin järjestelmien päälle. Käytössä on myös isoja, tunnettuja tuotteita, joten aikaisemmasta IT-tuen kokemuksesta on hyötyä,” Leo toteaa. Kollegoista on ollut iso apu perehdytyksessä ja Leo on itsekin päässyt mukaan perehdyttämään uusia. ”Aina saa apua kokeneemmilta työkavereilta, jos on vaikeampi ongelma. Olen itsekin pyytänyt apua meidän konsulteilta, ja saanut heiltä aina tarvittaessa tukea ongelmanratkaisuun.”

 

Virallisesti Barona IT:n työntekijä

Leo työskentelee Barona IT:n työntekijänä, mutta se ei käytännössä näy hänen arjessaan muuten, kuin että tarvittavan avun työsuhteeseen liittyen hän saa Baronalta, sekä tietysti palkan. ”Solteqilla on oikein mukava työskennellä, enkä huomaa eroa siinä, että olen virallisesti Barona IT:n työntekijä. Tunnen saavani täysin samaa kohtelua kuin muutkin.”

Leo suosittelee Barona IT:tä työnantajana muillekin, sillä hänelle itselleen on jäänyt yleisesti ottaen positiivinen kokemus Baronasta: Minulla on jäänyt yleisesti positiivinen kokemus kaikesta, kuten siitä miten minua kohdeltiin työnhakijana ja miten kohdellaan työntekijänä, sekä toiminnan läpinäkyvvyydestä. Solteq on ollut myös oikein positiivinen yllätys”, tiivistää Leo.

 

IT-alan parhaat avoimet työpaikat

Aiheet: ITTyöntekijätarinatTechsupport uratarinatBIT meets