Onnistumisen tunteita ja ahaa-elämyksiä – haluaisitko sinäkin tätä työltäsi?

Matleena_Blogi

Matleenalle onnistumisen tunteet ja ahaa-elämykset edustavat perinteistä työpäivää Service Desk Agenttina Fujitsulla, missä hän on työskennellyt Barona IT:n työntekijänä nyt puolen vuoden ajan.

Agenttina hän palvelee yhdessä tiiminsä kanssa Fujitsun asiakasyritysten loppukäyttäjiä, eli asiakkaita vastaamalla yhteydenottoihin. Arjessa tämä tarkoittaa tietoteknisten ongelmien ratkomista ja tietokoneisiin, järjestelmiin ja oheislaitteisiin liittyvää käytön neuvontaa. Ja tietysti paljon kahvinjuontia! Matleenan perinteisessä työpäivässä yhdistyvät tekniset asiat sekä puhelintyöskentely - tämän vuoksi vuorovaikutustaidot ovatkin yksi agentin tärkeimmistä ominaisuuksista.

Matleena on hyvä esimerkki henkilöstä, joka on menestynyt erinomaisesti työtehtävissään ilman varsinaista teknistä opiskelutaustaa. Hän työskenteli pitkään asiakaspalvelutehtävissä kaupan alalla, opiskeli filosofian maisteriksi ja harrasti vapaa-ajallaan muun muassa konsolipelejä. Matleenan hyvä tuttava oli työskennellyt aiemmin Fujitsulla Service Desk Agentina, ja Matleena kuuli tästä työstä ensimmäisen kerran häneltä:

”Työ kuulosti juuri sellaiselta, mitä minäkin haluaisin tehdä ja missä voisin olla hyvä. Kun näin Barona IT:n julkaiseman työpaikkailmoituksen, päätin tehdä hakemuksen saman tien.”

 

Millaista Service Desk Agentin työ sitten on?

”Agentin pitää muistaa, että tässä työssä asiakas on kaiken keskiössä. On äärettömän tärkeää osata palvella asiakasta. Hommia ei saa jättää hoitamatta eikä mennä lukkoon yllättävissä tilanteissa – kiireenkään keskellä.”

Yhteydenottoja tulee päivittäin laidasta laitaan. Tyypillisimpiä ovat tilanteet, joissa esimerkiksi tulostin ei toimi tai asiakas on unohtanut salasanansa. Haastavimmat yhteydenotot ovat sellaisia, jotka liittyvät Matleenalle vähemmän tuttuihin järjestelmiin tai ohjelmiin. Tällöin hänen on pyydettävä tiimiltä tukea tai siirrettävä tapaus jatkoselvitykseen Fujitsun muille asiantuntijoille. Useimmiten näissäkin tapauksissa Matleena toimii ongelman selvittelyn koordinoijana ja lopuksi selittää ratkaisun asiakkaalle selkokielellä.

Matleenan tiimin asiakkaat ovat pääsääntöisesti sosiaali- ja terveysalan toimijoita, mikä lisää Matleenan silmissä entisestään oman työn merkityksellisyyttä: ”Tiedän, että minulle soittavat asiakkaat, muun muassa lääkärit, sairaanhoitajat ja lähihoitajat, hoitavat muita ihmisiä ja tekevät myös itse todella arvokasta työtä.” Työn merkityksellisyyden ketju on siis pitkä, ja oman toiminnan vaikutukset ulottuvat parhaimmillaan monen henkilön arkeen.

 

Mikä on parasta työssäsi?

Matleena kokee oppineensa todella paljon jo puolessa vuodessa. Ero on valtava, kun vertaa nykyistä tietotaitoa aikaisempaan osaamiseen. Kehittymisen voi todeta konkreettisesti jopa päivittäin: ”Ensin on jokin asia mistä ei tiedä mitään, jolloin lukee ohjeita tai kysyy tiimiltä ja oivaltaa asian. Vielä seuraavalla kerralla voi tarvita kokeneemman kollegan henkiseksi tueksi ongelmaa ratkoessaan. Sitten pian havahtuukin, että osaa ratkaista asiakkaan ongelman jo ihan itsenäisesti!”

”Oppimiskaaren näkee ihan käytännössä Service Desk Agentin työssä.”

Matleena on ylpeä siitä, että on päässyt töihin Fujitsulle, joka on iso, tunnettu ja hyvämaineinen yritys. Matleena on viihtynyt kaikin puolin oikein hyvin Fujitsulla. ”Viikon aikana tulee juotua paljon kahvia ja naurettua kollegoiden kanssa tyhmille ja vähemmän tyhmille jutuille. Välillä käydään toimiston ulkopuolella lounaalla kollegoiden kanssa tai sitten haetaan yhdessä kaupasta eväät – tässä lähistöllä on paljon hyviä lounaspaikkoja! ”

Parasta työssä on Matleenan mielestä ongelmanratkaisu, työkaverit ja uuden oppiminen. Hän arvostaa myös sitä, että esimieheen voi luottaa ja hän kokeekin olonsa ja työpanoksensa arvostetuksi. ”Meillä on puitteet kunnossa ja kaikkeen saa aina apua tarvittaessa. Kun on itse aktiivinen ja aloitteellinen, on mahdollista päästä kokeilemaan monenlaisia työtehtäviä. Ja halutessaan voi päästä urallaan Fujitsulla pitkällekin.”

Olisiko sinusta Matleenalle kollegaksi?

Matleenan tärpit ja toiveet tulevia kollegoita silmällä pitäen:

  • huumorintaju – töissä pitää olla myös hauskaa

  • omaksumiskyky – uusia tietoteknisiä asioita tulee vastaan koko ajan, joten kyky omaksua ja oppia uutta on erittäin tärkeää

  • asiakaspalveluhenkisyys – asiakasta pitää osata kuunnella aina ja joka tilanteessa

  • tiimipelaaja – teemme töitä tiiminä, joten kaikkien täytyy kantaa oma kortensa kekoon ja toimia sujuvasti porukassa

  • huolellisuus ja järjestelmällisyys – ole luotettava, älä jätä asioita puolitiehen

  • IT-skene – aito kiinnostus IT-maailmaan palkitsee tässä työssä
                  

Tutustu Tampereen avoimeen tehtävään

 

Aiheet: RekrytointiTulevaisuuden työITrekryavoimet työpaikaturatarinaErilaiset työpaikatTyökokemusMeet our pioneers

Kirjoittanut:

Leila Mahiout

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää
Tutustu tehtävään tarkemmin