Hyvinvoinnista avain työelämän huipputuloksiin [VIDEO]

barona_blogikuva_tome-2

Hyvinvoinnin merkityksestä työelämässä ei mielestäni puhuta riittävästi. Ehkä tästäkin syystä tilastot kertovat meille todella karua faktaa ihmisten pahoinvoinnista. Yhä useampi työntekijä kokee uupumusta työssään. Jopa melkein puoli miljoonaa suomalaista syö masennuslääkkeitä. Yhä useampi nuori jää työkyvyttömyyseläkkeelle. Mielestäni tälle kehitykselle pitää tehdä jotain.

Kun luvut kertovat omaa tarinaansa on aika pysähtyä miettimään, mitä voin itse tehdä oman hyvinvointini eteen. 

 

 

Tiedämme kaikki, että pystymme itse vaikuttamaan omaan hyvinvointiimme loppuviimein todella paljon, kunhan vain annamme hyvinvoinnille riittävästi painoarvoa. Hyvinvoinnista huolehtiminen vaatii terveellisiä elintapoja sekä itsekuria, ainakin alkuun.

Olen listannut alle asioita, mitä itse olen hyvinvointini eteen tehnyt ja kokenut hyväksi.

 

Uni

Saatko unta riittävästi? Valitettavasti useat suomalaiset eivät saa. Olen tunnistanut, että itse tarvitsen unta noin 8 tuntia joka yö. Ilman riittävää määrä unta olen huonotuulisempi, en saa asioita tehokkaasti aikaiseksi ja luovuuteni on vain mukava muisto.

Olen myös tunnistanut, että pelkkä unen määrä ei minulle riitä. Tarvitsen riittävän määrän LAADUKASTA unta. Tämä tarkoittaa minulle syvää unta sekä REM-unta. Syvää unta tarvitsen noin puolitoista tuntia ja REM-unta puolestatoista kahteen tuntia yössä, jotta palaudun päivän askareista.

Varmistan uneni Riittävän määrän ja laadun seuraavilla asioilla:

  • Aikaisin nukkumaan ja aikaisin ylös (minulle tarkoittaa nukkumaanmenoa klo 21.30 ja ylös klo 6.00)
  • Säännöllinen unirytmi – pidä unirytmi mahdollisimman samana myös viikonloppuisin
  • Iltapala viimeistään 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa
  • Liikunta viimeistään 3 tuntia ennen nukkumaanmenoa, mieluiten aamulla
  • Ei kännykää juuri ennen nukkumaanmenoa
  • Pimeä ja viileä huone
  • Hyvä sänky ja mukava tyyny
  • Hyvä ruokavalio

 

Liikunta

Liikkuminen tekee hyvää meille kaikille. Itse olen tunnistanut, että voin henkisesti ja fyysisesti paremmin kun urheilen. Tutkimukset ovat tämän myös osoittaneet toteen.

Mm. oppimiskyky tehostuu, kun ihminen harrastaa säännöllisesti liikuntaa ja tämä on tämän päivän muuttuvassa työelämässä isosti hyödyksi.

Itse pyrin harrastamaan liikuntaa noin 4 kertaa viikossa. Osa tästä on kestävyysurheilua, kuten juoksu ja pyöräily ja osa kuntosaliharjoittelua. Lisäksi kesäisin pelaan golfia ja talvella harrastan hiintoa. Onnistunut liikunta minun tavoitteistani käsin tuo hyvää fiilistä ja onnistumisen kokemuksia. En halua tehdä siitä liian tavoitteellista, jotta liikunta ei mene suorittamiseksi.

 

Ravinto

Sanotaan, että ihminen on sitä, mitä hän syö. Tässä sanonnassa on paljon perää. Itse huomaan valtavia muutoksia niin keossani kuin mielessänikin riippuen siitä, mitä olen syönyt. 

Tänä päivänä netti on pullollaan mitä erilaisempia ihmediettejä. Itse en ole näihin mukaan, vaan olen pyrkinyt tunnistamaan, millaiset ravintoaineet sopivat kropalleni ja millaiset eivät sovi. Esimerkiksi lisätty sokeri ei minulle sovi hyvin ja pyrinkin välttämään sitä. Sen sijaan salaatti ja juurekset vaikuttavat minuun erittäin positiivisesti ja niitä pyrin syömään runsaasti joka päivä.

Tärkeimpänä asiana ravinnon osalta koen, että perehdyt itse ravinnon merkitykseen ja pyrit ymmärtämään, millä tavalla eri ravintoaineet sinun kehossasi vaikuttavat.

 

Ihmissuhteet

Itse olen melko sosiaalinen ihminen ja ihmissuhteet vaikuttavat elämääni hyvin paljon. On tärkeää, että on mahdollisuus viettää aikaa itselle tärkeiden ja läheisten ihmisten kanssa.

Kun ihmisten onnellisuutta on tutkittu, on havaittu, että ihmissuhteilla on kaikkein suurin vaikutus ihmisen onnellisuuteen sekä onnettomuuteen. Kannustankin pitämään kiinni tärkeistä ihmissuhteista ja priorisoimaan niitä riittävän korkealle arjessasi. Hyvinvointisi kiittää sinua palkintona.

 

Innostava työ

Me ihmiset vietämme työn parissa valtavan osan elämästämme. Onkin tärkeä pohtia aika-ajoin, mitä työltäni haluan ja millaista työtä oikeasti haluan tehdä. Kyseessä on kuitenkin sinun elämäsi ja se ei ole pieni asia se.

Olen itse havainnut, että kun pääsen tekemään sellaista työtä, jossa koen onnistumisia ja josta olen innostunut, teen paljon parempaa työtä myös tuloksen valossa. Hyvien tulosten ja onnistumisten myötä voin paremmin ja kohtelen myös ympärilläni olevia ihmisiä paremmin.

Suosittelenkin miettimään elämänarvoistasi käsin, mitä työltäsi oikeasti haluat. Pohdi mitä nykyinen työsi sinulle tarjoaa ja mitä siltä vielä toivoisit. Kun tiedät suuntasi, niin sinun on huomattavasti helpompi edesauttaa työurasi kehitystä tahtomaasi suuntaan.

 

Lupaathan omalta osalta huolehtia hyvinvoinnistasi? Kukaan muu ei hyödy siitä yhtä paljon kuin sinä itse. Haluan vielä korostaa, että hyvinvointisi on todella monipiippuinen asia ja yhden osa-alueen skarppaamisella se ei tule korjautumaan. Muista kuitenkin edetä pienin, mutta pysyvin muutoksin eteenpäin. Vain pysyvät muutokset vievät sinua kohti parempaa hyvinvointia.

PS. Kirjasuositus hyvinvoinnin opiskeluun: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia

PPS. Katso lisää työelämävinkkejä, ilmaisia tapahtumia, webinaareja ja paljon muuta Baronan Työtrainerista! #työtraineri

New call-to-action

Aiheet: TyöhyvinvointiUravinkitVideotTyötraineri

Kirjoittanut:

Tuomas Haapsaari

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää
Avoimet_työpaikat