Johda itsesi kriisin läpi

Bloginostokuva-Katri-Hurme-Momentous-Cresco

Momentous-Crescon palvelujohtaja ja psykologi Katri ”Kati” Hurme tapaa päivittäin työssään ihmisiä, joiden tehtävänä voi olla niin tiimin tai yrityksen johtaminen kuin oma luoviminen poikkeuksellisessa tilanteessa. Hurme on työskennellyt vuodesta  2006  psykologina mm. vankilassa ja myöhemmin eri organisaatioiden parissa, ja nähnyt jo ennen koronaa, että ihmisissä on valtavasti voimaa myös kriisitilanteissa.  Joskus tarvitaan kuitenkin selkeitä malleja, miten toimia tai jopa ulkopuolista apua.  Alla Kati kommentoi kysymyksiä yleisesti liittyen oman itsensä johtamiseen – läpi koronakriisin. 

Kati, kommentoiko, mikä sinusta on tässä ajassa haastavaa,
jos mietit johtamista –
niin itsensä kuin muiden?
Tilanne haastaa tällä hetkellä ihmisiä hyvin monella tasolla. Sen lisäksi, että moni huolehtii itsensä ja läheistensä terveyden puolesta, useampi joutuu pohtimaan myös työhön liittyviä kysymyksiä: Miten oman työpaikan käy? Miten yrittäjänä firma selviytyy? Miten johdan edustamaani yritystä kriisin läpi? Saako laskut ja lainat maksettua? Kuinka selviydyn työstäni ja ylipäätään aivan uudenlaisesta tilanteesta? Kuormitus voi olla tästä syystä todella kova.

Mitä antaisit neuvoksi, kuinka rauhoittaa tilanne ainakin omalta osalta?
On tärkeää, ettei jää jopa shokin omaisen tilanteen vangiksi. Itsestä täytyy jaksaa pitää huolta. Monesti puhutaan, että tämä ei ole pikajuoksu, vaan maratoni. Se on minusta hyvä vertaus. Varsinkin esimiesten olisi hyvä löytää ne keinot, joilla pysyä itse rauhallisena ja levittää näin omalla esimerkillään rauhallista fiilistä ympärilleen esimerkiksi lähitiimiin. Et pysty johtamaan itseäsi etkä luomaan turvaa muille, jos käytät aikaa sellaisten asioiden murehtimiseen, joihin et pysty itse vaikuttamaan. Alkuun pitää siis miettiä, mihin minun tulisi juuri nyt keskittyä, mikä on tässä tilanteessa tärkeää ja mihin voin oikeasti omalla toiminnallani vaikuttaa. Omaa ajatteluaan voi jäsentää myös sparrailemalla esim. kollegan tai ulkopuolisen asiantuntijan kanssa.
 
Mitä käytännön vinkkejä antaisit?
Vahvista positiivisia muistijälkiä ja suuntaa ajatuksesi ja toimintasi myös sellaiseen, mistä saat voimaa. Optimistinen asenne tulevaisuuteen auttaa jaksamaan.Tästä selvitään. Kun tunnistat tärkeät asiat, joihin voit vaikuttaa, pohdi ratkaisukeskeisesti, mikä on ensimmäinen askel, jolla pääset asiassa eteenpäin. 

Huolehdi rutiineista, jotka auttavat luomaan hallinnan tunnetta sekavaan tilanteeseen. Nuo rutiinit voivat olla niin säännöllistä unensaantia, työajoista ja -rytmityksestä kiinni pitämistä (jos vain mahdollista) kuin ulkoilua ja läheisten kanssa olemista. Kovin pitkiä suunnitelmia on tässä muutostahdissa vaikea tehdä, mutta voi olla hyvä suunnitella tekemistä muutaman päivän tai vaikka viikon eteenpäin. Ns. pienet mikrotauot työpäivän lomassa ovat myös tärkeitä. Vaikka tulisit lomautetuksi tai jäisit työttömäksi, yritä silti pitää kiinni rutiineista. 

Entäpä itsensä johtaminen? Miten sitä voi kehittää?
Kaikki lähtee siitä, että tunnet itsesi – eli itsetuntemus auttaa myös itsensä johtamisessa. Tiedät, missä olet vahvoilla ja missä et. Tunnistat omat tapasi toimia ja siten sen, mihin sinun olisi hyvä tietoisesti kiinnittää huomiota. Esimerkkinä – jos tiedät, että olet ajankäytön suhteen turhankin joustava, laadit selkeän aikataulun päiviisi; milloin heräät, milloin teet töitä jne. Tässä korostuu myös esimieheltä saatava apu. Jos hän pystyy selkeästi viestimään lähiajan prioriteetit sekä sen, miten toimitaan ja miksi, saat myös raameja omalle tekemisellesi.

Tai miten kehittää oman itsensä tuntemista?
Jos olet epävarma itsesi suhteen, aloita vaikka kysymällä itseltäsi seuraavia kysymyksiä: Millaisena ihmisenä kuvailisin itseäni? Mitkä ovat arvojani ja kiinnostuksen kohteita? Minkälaisissa hetkissä koen olevani vahvoilla? Minkälaisissa hetkissä olen kokenut onnistuneeni? Milloin koen epävarmuutta?

Mitä muuta haluaisit sanoa?
Jokaisella meistä on erilaisia tapoja selvitä kriiseistä. Toiset nousevat nopeammin, toiset kaipaavat toisten apua selvitäkseen. Tähän vaikuttaa muun muassa ihmisten erilaiset lähtökohdat kriisiin sekä aiemmat elämänkokemukset. Miten olet aiemmin selvinnyt ja toiminut haastavissa tilanteissa? Löytyykö sinulta jo valmiiksi uskoa, että tästäkin selvitään? Muista, että oli tilanteesi mikä tahansa, aina on apua saatavilla.


Momentous-Cresco on suomalainen johdon, hallitusjäsenten ja vaativien asiantuntijatehtävien suorahakua sekä organisaatioiden kehittämisen ja business-psykologian palveluja tarjoava yritys, jonka työssä yhdistyvät  vahva asiantuntijuus, liiketoiminnan ja sen haasteiden ymmärtäminen sekä jatkuva uusiutuminen. Momentous-Crescon palvelut ovat monipuolisia ja asiakaskohtaisesti räätälöityjä, laatua ja ihmisläheisyyttä unohtamatta. 

Momentous-Cresco kuuluu Baronan tapaan Bravedo-konserniin.

Tutustu Momentous-Crescon palveluihin

 

Aiheet: TyöelämäUravinkitKorona

Kirjoittanut:

Katriina Sahlman

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää