K-ryhmän swat-tiimissä toimitaan kriittisten häiriötilanteiden johtamisen ja ongelmanratkaisun parissa

Miltä kuulostaisi työskentely K-ryhmän SWAT-tiimissä Major Incident Managerina? Haluatko ratkaista mielenkiintoisia haasteita ja kuulua samalla tiimiin, jossa liiketoiminta on lähellä päivittäistä tekemistä? K-ryhmässä puhaltavat uudet tuulet läpinäkyvyyttä ja yhtenäisyyttä korostaen. Tutustutaan muotoutumassa olevaan SWAT-tiimiin ja jututetaan sitten laajemmin koko K IT-operationsia ja sen vetäjää Katariina Vuoriota. 

Suuren yleisön mielikuva K-ryhmästä on iso ja vakaa päivittäistavarakaupan toimija. Tämän lisäksi K-ryhmä on myös rakentamisen ja talotekniikan kaupan sekä autokaupan toimija. Suuruudesta on paljon etuja ja hyötyjä IT:stä katsottuna.  

Kysytään alkuun SWAT-tiimin uudelta vetäjältä Sara Grönroosilta mistä SWAT-tiimi vastaa ja mitä se käytännössä tekee? 

”Tiimin päävastuualueet ovat Major Incident Management (kriittisten häiriötilanteiden johtaminen) ja Problem Management (ongelmanhallinta). Molemmissa tehtävissä tehdään yhteistyötä IT-palvelutoimittajien ja sisäisten IT-tiimien kanssa myös liiketoimintaa tiedottaen ja konsultoiden. Tiimin pääasiallinen toimipaikka on tällä hetkellä Vantaan Hakkilassa mistä siirrymme Kalasatamaan K-Kampukselle vuoden 2019 aikana. Tiimiini tulee 5 henkilöä, joiden osaamis- ja vahvuusalueiden toivon täydentävän toisiaan”, Sara avaa.

Saran kollega IT Manager Essi Virtanen on viihtynyt K-ryhmässä jo kahdeksan vuoden ajan ja toimii tällä hetkellä esimiehenä päivittäistavarakaupan IT-tukipalveluista vastaavassa tiimissä.

Kertoisitteko Sara ja Essi tarkemmin, mistä itse Major Incident Managerin -tehtävässä on kyse?

”MIM-manager johtaa häiriönhallintaa, eli koordinoi resurssointia, ohjaa järjestelmätoimittajien tekemistä, kutsuu koolle palaverit ja huolehtii liiketoiminnan tiedottamisesta yhdessä assistentin kanssa. Häiriöt ovat pituudeltaan ja vakavuudeltaan erilaisia ja saattavat iskeä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Työpäivä on silloin kaikkea muuta kuin tyypillinen”, Essi kertoo ja Sara täydentää, että työssä pääsee näkemään ja tutustumaan koko konsernin toimintaan. 

Minkälainen henkilö soveltuu tähän tehtävään ja mikä häntä voisi motivoida?

”Häiriötilanteissa pitää pystyä toimimaan sillä tiedolla, mikä sillä hetkellä on, eli pitää löytyä epävarmuudensietokykyä. Pitää olla myös yhteistyökykyinen ja samalla yhteistyö kollegoiden kanssa on myös hyvin palkitsevaa. Kaikki puhaltavat yhteen hiileen, eikä virheistä ruoskita. Tämä tehtävä antaa myös hyvän pohjan syventää jatkossa osaamista oikeastaan missä osa-alueessa tahansa”, Essi vastaa. 

”Tietynlainen peloton asenne ja toimeen tarttuminen on tärkeää – pitää olla valmius saada prosessi pikaisesti pystyyn ja uskallus lähteä viestimään asiasta, joka voi olla vielä hyvinkin epäselvä. Hyvät kommunikointitaidot ja looginen ajattelu ovat myös plussaa. Vastineeksi tämä työ antaa hyvät valmiudet hyvin monenlaisiin rooleihin. K-ryhmän prosessit ja järjestelmät ovat Suomen mittakaavassa varsin poikkeukselliset omassa suuruusluokassaan ja halutessaan osaamistaan voi kasvattaa laajaltikin”, Sara kommentoi.

Mikä sai sinut Sara kiinnostumaan työskentelystä K-ryhmässä?

Menin ensimmäiseen työhaastatteluun ja minulle kävi nopeasti selväksi, että K-ryhmässä muutama vuosi sitten tehty uudistumisstrategia on otettu tosissaan. On selkeä suunta ja muutoksia on lähdetty toteuttamaan määrätietoisesti. Tämä vaikutti paljon omaan päätökseen tulla tänne töihin ja tulla vetämään tätä tiimiä”, Sara kertoo innostuneesti. Hän on tuoreimpia k-ryhmäläisiä vajaan kuukauden talossa olleena.

Keskustellessa K IT-tiimin kanssa käy selväksi, että yhteenkuuluvuuden tunne on tällä porukalla suuri ja K-ryhmän uusi avoimempi ja uudistumishaluisempi kulttuuri saa kannatusta niin pitkänlinjan K-ryhmäläisiltä kuin uusilta tulokkailta. Samalla muistutetaan, että K-ryhmä on aina ollut hyvä pitämään huolta omista työntekijöistään.

Essin tiimiin kuuluva Sakari Sauso, olet työskennellyt jo yli parinkymmen vuoden ajan K-ryhmässä. Kysytään suoraan: mikä sinut on pitänyt K-ryhmässä?

”Olen ollut älyttömän tyytyväinen työnantajaan. Täällä on paljon etenemismahdollisuuksia ja K-ryhmä on kohdellut minua todella hyvin. Olen saanut tehdä erilaisia työtehtäviä ja täällä ei ole mitään rajaa uuden oppimiselle. Vaikka olemme Suomen suurimpia yrityksiä, olemme silti kuin yhtä perhettä”, mm. kauppiaiden SAP-ratkaisuissa ja logistiikan prosesseissa vaikuttava Sakari kertoo. Sakarin kommenttia täydentää Erica Malmbergin tiimiläinen Virpi Lepistö, joka myös on viihtynyt pitkään K-ryhmässä.

”Aloitin K-ryhmässä sisälähettinä 80-luvulla. IT:ssä olen ollut vuodesta 2009 ja samassa tiimissä siitä lähtien. Tällä hetkellä vastaan mm. K-Rautakauppojen SAP-järjestelmien tukemisesta. K-ryhmässä parasta ovat kivat ihmiset ja meistä pidetään huolta. On kerhotoimintaa ja tilaisuuksia, sekä mahdollisuus tehdä erilaisia töitä.”

Miten työn ja muun elämän yhteensovittaminen onnistuu K-ryhmässä?

”Ihminen edellä mennään – täällä kysytään, miten jaksat. Tavoitteet ovat realistisia ja esimiehiä myöten täällä huolehditaan ja halutaan, että ihmiset viihtyvät”, Sara summaa.

”Olen kahden pienen lapsen äiti ja pystyn sovittamaan sen työhöni. Häiriöhallinnan näkökulmasta joutuu joustamaan, mutta joustamista ei oleteta jatkuvasti tehtäväksi. Ison talon etuja on, että tekijöitä löytyy ja yksin ei kenenkään tarvitse venyä loputtomiin. Kertaakaan en ole miettinyt, että pitäisi vaihtaa duunipaikkaa”, Essi vahvistaa.

”Teen Tampereelta käsin leijonan osan. Arvostan sitä, että jos tulee tilanteita, että on järjestettävä työtila kotiin, se pääsääntöisesti onnistuu. Mahdollistetaan työnteko mistä vain ja voidaan palaveerata esimerkiksi kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa Skypen välityksellä”, Sakari kertoo.

Koko K IT-operationsin vetäjä Katariina Vuorio, mikä sinua omassa työssäsi innostaa ja jos katsot koko IT-toimintojen osalta, mitä sanoisit uudelle tulijalle?

”Olen ollut kuusi vuotta K-ryhmässä ja tehtävät ovat muuttuneet vuosittain. Olen päässyt kokeilemaan erilaisia haasteita. En tullessani arvannut, että viihdyn näin hyvin. Stereotypiat vanhahtavasta organisaatiosta ovat muuttuneet lopullisesti nykyjohdon myötä. On tullut lisää joustavuutta ja henkilökunnan hyvinvoinnin huomioimista. Työskentely SWAT-tiimissä ja K IT-operationsissa antaa kokonaisvaltaisemman ja laajemman kontaktipinnan K-ryhmän liiketoimintaan kuin mikään muu IT-toiminto koko konsernissa. Täällä näkee konkreettisesti, miten IT-palvelumme vaikuttavat asiakkaisiimme ja palautetta saa välittömästi – myös kiitosta”, Katariina kertoo ja päättää:

”Tämä on näköalapaikka vähittäiskauppaan ja käynnissä olevan kaupan murrokseen.”

Haluatko tietää lisää? Tutustu tarkemmin Major Incident Manager -tehtävään ja hae paikkaa jo tänään!

Tutustu tehtävään tarkemmin

 

 

 

Aiheet: ITTyöyhteisö

Kirjoittanut:

Katriina Sahlman

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää