Työntekijästä asiakkaaksi – Olan tie yrittäjäksi kulki Baronan kautta

Työntekijästä asiakkaaksi – Olan tie yrittäjäksi kulki Baronan kautta

Elina Salla 29.11.2020

Ola Oyebade tuli Suomeen vuonna 2014 opiskelemaan liiketaloutta Seinäjoelle. Alussa Ola koki todellisen kulttuurishokin: tyhjät kadut sekä hiljaisia ja ujoja ihmisiä. Vaikka hänet otettiin hyvin vastaan, oli uusiin ihmisiin tutustuminen aluksi vaikeaa. Ravintola-alalta Ola alkoi kuitenkin löytää saman henkisiä ystäviä. Ola onkin täydellinen esimerkki siitä, kuinka kovan työn voi muuttaa menestykseksi. 

Työntekijästä asiakkaaksi 

Ola oli aina ollut kiinnostunut ravintola-alasta. Edessä oli kuitenkin haaste: miten saada alan töitä ilman kokemusta? 

Hän päätti kävellä Seinäjoen silloisen Opteamin, nykyisen Baronan toimistoon, ja kysyä töitä. Olan motivaatio ja innokkuus paistoi kauas ja töitä löytyi aluksi tiskarin hommista. Ensimmäisestä työvuorosta poiki sylin täydeltä loistavaa palautetta ja vakivuoroja viikonlopuille. 

Vuosien saatossa Ola muutti pääkaupunkiseudulle ja jatkoi edelleen työskentelyä Baronan kautta. Ola sai töiden kautta paljon ystäviä ja muodostettua työkavereista myös vapaa-ajalle tiiviin kaveripiirin. Osa töissä tavatuista ihmisistä onkin edelleen Olan parhaimpia ystäviä.  

Vuonna 2018 hän siirtyi Fafa’sille, jossa hän eteni nopeasti esimieheksi. Jo parin vuoden päästä Ola otti siihen mennessä isoimman askelen urallaan: hän aloitti Tampereella Fafa’sin franchising-yrittäjänä vuonna 2020.  

Oman henkilökunnan ”etsintä” alkoi 

Kun oli aika löytää henkilökuntaa, ei ollut sekuntiakaan epäselvää, mistä Ola työntekijöitä lähtisi hakemaan. Omien kokemusten mukaan Baronalla työntekijät perehdytetään kunnolla, heihin panostetaan ja työntekijöistä pidetään huolta. Niinpä Ola muuttui kertaheitolla Baronan työntekijästä asiakkaaksi. 

– En olisi tietenkään mennyt mihinkään muualle, Barona on aina kohdellut minua todella hyvin ja on minulle kuin perhettä. Haluan saada innokkaita ja motivoituneita työntekijöitä ja tiedän, että Baronalla on parhaat työntekijät, olinhan itsekin siellä! Ola nauraa. 

Tampereen Baronan rekrytoija Safija Chabbi muistelee lämmöllä ensimmäistä asiakastapaamista Olan kanssa: 

– Keväällä 2020 Ola aloitti Tampereen Fafa’s ravintolan yrittäjänä ja keikkatyöntekijätarpeissaan otti Baronaan yhteyttä. Ensimmäinen asiakastapaaminen oli täynnä naurua ja hymyä!  

Yhdessä Baronan Tampereen tiimin kanssa määriteltiin oikeanlainen työntekijäprofiili: tärkeää oli saada juuri hänelle oikeanlaisia työntekijöitä. 

– Olin vaikuttunut, miten paljon Baronan tiimi keskittyi juuri minuun asiakkaana ja kaikki toiminta oli täydellisen läpinäkyvää. Mikään hinta ei tullut yllätyksenä, vaan tiesin koko ajan missä mennään. Baronalaiset tekevät töitä täydellä sydämellä, Ola kertoo.  

Ola esihenkilönä: kannustava ja ammattitaitoinen  

Olalle kaikkein tärkeintä ovat ihmiset. Hänelle on tärkeää pyrkiä luomaan samanlainen lämmin työilmapiiri, jonka hän sai itsekin kokea alalle tullessaan.  

Hän pyrkii jakamaan työntekijöilleen sekä vastuuta että vapautta: yksi Baronan kautta tulleista työntekijöistä päivittää yrityksen sosiaalista mediaa, toinen ideoi uusia tapoja myydä. Ola ottaa aina työntekijöitään mukaan päätöksentekoon, laittaa hyvinvoinnin etusijalle sekä luottaa tiimiinsä sataprosenttisesti.  

Lisäksi Ola korostaa hauskanpidon merkitystä. Työntekijöiltä tulee jatkuvasti palautetta, että Ola on esimiehenä hauska, ammattitaitoinen ja kannustava. Baronan kautta Fafa’silla tekee säännöllisesti vuoroja kaksi työntekijää, joista Olalla on pelkkää hyvää sanottavaa. Molemmat työntekijät ovat tykänneet työskennellä Fafa’silla, eivätkä enää tee keikkaa muualla.  

Hyvää palautetta tulee myös Baronan suunnalta: 

– Ola on energinen ja positiivinen ihminen, josta työntekijät tykkäävät kovasti. Hänelle kaikki työntekijät ovat tärkeitä ja se näkyy, Safija kertoo. 

Ola alkoi yrittäjäksi kesken kauheimman koronakaaoksen, mikä kertoo alan ihmisten yllytyshulluudesta. Tämä vuosi on ollut rankka sekä Olalle että työntekijöille, mutta luovuttaminen ei ole vaihtoehto. 

– Tärkeintä minulle nyt on, että voin pitää henkilökunnasta huolta ja pitää hyvät tyypit töissä, sillä he ovat tämän ravintolan sielu. Uskon, että aurinko vielä paistaa, jaksetaan vielä hetken aikaa! 

Ola aikoo jatkossakin luottaa Baronaan. Ravintola-alalla kaikki perustuu henkilökohtaiseen palveluun, oikeanlaisiin ihmissuhteisiin ja juuri nämä motivoivat Olaa. 

– Kun teen jotain mitä rakastan, teen sen 150 %:sti. Ja tätä minä rakastan.