Kaupan alalla 38 vuotta - Sirkka on yksi työssäkäyvistä eläkeläisistä

Barona_Nestor

Sirkka Harjula on ollut eläkkeellä vuoden 2019 alusta saakka. Työntekoa tämä ei ole kuitenkaan hidastanut, sillä ura kaupan alalla on jatkunut eläkkeelle jäämisen jälkeenkin. Sirkka tekee keikka-ja kampanjaluontoisia töitä Baronan Nestor-ohjelman välityksellä ja auttaa kauppoja aina sesonkien saapuessa. Kyselimme Sirkalta, miksi häntä kutsutaan työpaikalla "helmien helmeksi"? Entä mikä saa jatkamaan työelämää eläkkeelle jäännin jälkeen? Kuvassa Sirkan vieressä vasemmalla henkilöstökonsultti Sini Kari myynnin ja kaupan toimialalta.

Vuodesta -81 kaupan alalla työskennellyt Sirkka Harjula on ehtinyt näkemään kauppojen arkea monella eri vuosikymmenellä monessa eri paikassa. Pitkä ura Stockmannin palveluksessa sai virallisen päätöksen tämän vuoden alusta, kun Sirkka jäi virallisesti eläkkeelle. Viimeisen vuoden ajan hän työskenteli Itäkeskuksen Herkussa, joka sittemmin on kuulunut HOK-Elannolle.

"Olen ikäni työskennellyt leipäosastolla. Päätehtävänä on ollut pitää leipähyllyt ajantasaisena ja palvella sen osaston asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt eläkkeelle jäämisen jälkeen olen auttanut kauppoja kiireissä ja sesongeissa. Seuraavana koittaa esimerkiksi Hullut Päivät."

Sirkka on urakoinut kaupoissa lähinnä leipäosastoilla. Hän on saanut paljon tunnustusta leipäosastojen siisteydestä, ylläpidosta ja asiakaspalvelusta. Aikoinaan Sirkka voitti Fazerin järjestämän kilpailun eri leipäosastojen hyvyydessä ja sai siitä palkinnoksi puhelimen. Kysyttäessä sitä, mistä hyvä leipäosasto sitten muodostuu, Sirkka kertoo miettimättä neljä pointtia:

  • Hinnat kohdillaan
  • Leivät siistissä järjestyksessä
  • Uutuudet esillä
  • Leipien päiväykset tarkastettu

Sirkan työnkuvaan leipäosastolla kuuluu myös vahva asiakaspalvelu ja myynti. Uutuusleivät valloittavat asiakkaat maistatuksen kautta, ja jos sitä ei ole muualta määrätty, Sirkka on uskaltanut itsekin leikata leipiä maistatukseen. Hän uskoo, että maistamalla uutuutta, asiakkaalla on matalampi kynnys ostaa leipää. Hyvä asiakaspalvelu taas takaa sen, että asiakkaat tulevat uudestaan ja osastolle syntyy oma vakioasiakaskunta.

Hyvällä palautteella jaksaa

Positiivista palautetta on myös satanut muiltakin kuin asiakkailta. Aikoinaan Sirkka sai presidentin ansiomerkin hyvästä työstä. Päivittäisessä työssä työkavereiden ja esimiesten kehut tuovat työniloa ja auttavat jaksamaan. Palvelumieli pysyy kirkkaana ja työn tarkoitus ei unohdu. Nuoremmat työntekijät osaavat Sirkan mukaan arvostaa hänen kokemustaan ja uskaltavat pyytää tarvittaessa apua.

"Muut ovat olleet tyytyväisiä minun työpanokseen. Joku esimiehistäni lausui joskus minua helmien helmeksi. Uudemmat työntekijät kyselevät, kun tietävät minun kokemuksen alalta. Eihän kukaan uusi työntekijä voi tietää kaikkia leipiä ensimmäisellä kerralla."

Sirkka kokee tärkeimmäksi työssään sen, että asiakkaille pitää olla aina kohtelias.  Näin ollen työntekijän tärkein tehtävä on palvella asiakasta, eikä keskittyä asiakkaan kohdatessa mihinkään muuhun. Välillä asiakkaat eivät ole hyvällä päällä, ja kiukku voi purkautua myyjään. Sitä ei Sirkan mukaan saa ottaa liian henkilökohtaisesti. Pitkässä juoksussa hyvä asiakaspalvelu kuitenkin aina huomataan ja se jättää tunnejäljen.

 

Työntekoa eläkkeellä

Virallisen eläkkeelle jäämisen jälkeen, Sirkka on täyttänyt vapaa-aikansa matkustelulla ja mökin hoitamisella. Motiivina työn tekemiseen ovat yhtä lailla raha, mutta myös tunne siitä, että työtä jaksaa vielä tehdä. Samalla hän tietää kauppojen tarvitsevan alati työvoimaa, varsinkin ruuhkien sattuessa. Baronan tarjoamien kaupan alan työvuorojen varaus on Sirkan mielestä helppoa, sillä sähköpostiin tulleita vuoroja voi varata oman kiinnostavuuden mukaan.

Minulla on jatkuva polte työntekemistä kohtaan. Tykkään niin paljon tästä!

Seuraavaksi Sirkalla on tähtäimessä työskennellä Hulluilla Päivillä. Pian niiden jälkeen alkavat joulusesongit. Myös uusi ja avattava Tripla tuo kaupan alalle paljon uusia työvuoroja. Niissä Sirkka voisi tehdä leipäosaston lisäksi palvelulinjaston töitä. Kalatiski on muodostunut hänelle ajan saatossa toiseksi tutuksi työympäristöksi ja Sirkan kokemus otetaan ilomielin kaupoissa vastaan.

Sirkka haluaa toimia kaikille eläkkeelle jääneille, mutta työelämää jatkaville esimerkkinä rohkeudellaan ja reippaudellaan. Töihin haluavan kannattaakin hakeutua rohkeasti uusien haasteiden pariin, sillä ilman kokeilua ei tiedä mitä tuleman pitää. Sirkka lupautuukin tulemaan seuraavaan Baronan pitämään Nestor-infotilaisuuteen vieraaksi ja hänen kanssaan voi siellä jakaa kokemuksia eläkkeellä työskentelystä. 

Oletko työelämän konkari ja kaipaat uusia tuulia uraasi?

Barona_Nestor

Aiheet: uratarinaErilaiset työpaikatTyöyhteisötAjankohtaista

Kirjoittanut:

Valtteri Karjula

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää
HAE TÄSTÄ  MUKAAN  NESTORIKSI