KotiSunin työntekijöiden kokemuksia: Parasta ajanvaraajan työssä on onnistumisen tunne!

 

KotiSun_ajanvaraaja

KotiSunin
telekeskuksessa Helsingin Malmilla käy täysi tohina. Kolme uutta työntekijää ovat aloittaneet tänään työnsä ja kouluttautuvat juuri ajanvaraajan tehtävään. Telekeskuksen muista huoneista kuuluu kokeneempien ajanvaraajien puhetta; he sopivat parhaillaan asiakastapaamisia KotiSunin myyntiedustajille.

Malmin toimistolla työskentelee tällä hetkellä 16 ajanvaraajaa. Telekeskuksen vetäjän Kristian Nevalan mukaan, tilaa uusille ajanvaraajille löytyy, sillä kaikki istumapaikat eivät ole vielä käytössä. Tilanne on sama muuallakin Suomessa, sillä KotiSun on kasvanut kymmenessä vuodessa yli 500 henkeä työllistäväksi pohjoismaiseksi konserniksi. Paikkakunnille, kuten Turku, Vaasa, Seinäjoki, Jyväskylä ja Pori tarvitaan jatkuvasti lisää työvoimaa.

Tyypillisesti KotiSunin ajanvaraajan työhön sopii järjestelmällinen, pitkäjänteinen ja oppivainen ihminen. Tehtävään ei vaadita aiempaa koulutusta tai työkokemusta vaan Kristian ja muut esimiehet perehdyttävät ja kouluttavat uuden tulijan. Usealla ajanvaraajalla saattaa olla aiempaa taustaa puhelimen kautta tehtävästä työstä, mutta ero tulee siinä, että tässä työssä ei kuitenkaan varsinaisesti myydä mitään.

"Ihmisillä on väärä kuva puhelimen kautta tehtävästä työstä. Me itse koemme auttavamme suomalaisia omakotiasujia ja annamme neuvoja heidän arkeensa. Saamme asiakkailta kiitosta siitä."

 

Ajanvaraajan työpäivä

Malmin toimiston henkilökunta kokoontuu toimistolle joka arki-aamu noin kello 08:45 ja työpäivä alkaa yhteisellä palaverilla. Tavoitteiden kertaus ja päivän tärkeimmät asiat nostetaan esille, jonka jälkeen soittaminen eli varsinainen työ alkaa. Ajanvaraajat työskentelevät omilla asiointipisteillä joko omissa huoneissa tai yhteisissä tiloissa. Työssä auttaa työkavereiden lisäksi KotiSunin mainio ja toimiva järjestelmä. Sama järjestelmä saa paljon kiitosta ajanvaraajien keskuudessa.

Puhelintyötä tehdään tyypillisesti tunnin sykleissä. Kymmenen minuutin jalottelun jälkeen ajanvaraaja saa nostettua oman energiatasonsa jälleen ylös ja jaksaa tehdä intensiivistä työtä lisää. Toiminnan luonne puhelintyössä on keskustelevaa ja puheaika on yksi keskeinen mittari. KotiSunilla on tarkkaan määritelty, että esimerkiksi vanhuksille tai liian nuorille ihmisille ei saa missään nimessä soittaa.
"Parasta on onnistumisen tunne! Kun saamme sovittua tapaamisia ja päästään tavoitteisiin. Päivän jälkeen on tunne, että hitsi kuin hyvin meni tämä päivä!"
 
 

Uuden työntekijän alkutaival

KotiSunin ajanvaraajat Merja, Juha ja Kuutti ovat yhtä mieltä siitä, että ei ole olemassa mitään tiettyä ihmistä tai henkilöä, jolle tämä työ erityisesti sopii. Kyse on enempi ominaisuuksista, joista pitkäjänteisyys ja halu auttaa nousevat korkeimmalle. Myös oppiminen ja asioiden omaksuminen nousevat keskiöön, sillä kyky oppia parhailta saa vasta aloittaneen ajanvaraajankin kukoistamaan.

"Sparraamme paljon toisiamme ja jaamme oppeja. Vaikka työtä tehdään itselleen, haluamme, että jokainen kuitenkin onnistuu."

Monet työntekijöistä kertoivat, että raha on yksi motivoiva tekijä ajanvaraajan työssä. Varsinaista tilille saapuvaa summaa isompana kuitenkin he kokevat sen, että ajanvaraaja itse saa sekä rytmittää että vaikuttaa omaan työhönsä ja tulotasoonsa. Myös ylitöitä ja ylimääräisiä lauantaita saa kukin tehdä oman tarpeensa mukaan.
 
Kristian ja muut kotisunilaiset ottavat mieluusti uusia työkavereita joukkoonsa. Heidän viesti työnhakijoille kuuluukin, että jokainen on tervetullut kokeilemaan ja tykkäämään ajanvaraajan työstä. Aika harvassa ammatissa työntekijällä itsellään on näin suuri vastuu määrittää oma onnistumisensa.

Tule töihin KotiSunille ja pääset vaikuttamaan suomalaisen omakotitalokannan tulevaisuuteen!

New call-to-action

Aiheet: VideoMyyntityö

Kirjoittanut:

Valtteri Karjula

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

New call-to-action