Pidä yllä markkinointi- ja viestintätaitojasi – konkreettiset vinkit oman osaamisen kehittämiseen

Oman osaamisen kehittäminen on välttämätön taito, koska maailma muuttuu nopeasti.

Moni työnhakija on varmasti miettinyt, miten vastata markkinointi- ja viestintätehtävien pitkiin vaatimuslistoihin. Työnantajat vaativat paljon, ja nopeasti muuttuvalla alalla on vaikea pysyä kehityksen perässä. Ehkäpä olet kuullut puhuttavan markkinoinnin moniottelijoista tai jopa ”yksisarvisista”.

Pyrimme usein muistuttamaan asiakkaitamme siitä, että yhden roolin varaan ei kannata kasata ihan kaikkea. Välillä on hyvä pysähtyä ja speksata tarkasti, minkälaiset taidot ovat aidosti niitä kaikkein tärkeimpiä.

Työntekijän ja -hakijan on kuitenkin hyvä muistaa, että oman osaamisen kehittäminen ja ajan tasalla pitäminen ovat tärkeitä ja melko välttämättömiäkin taitoja, sillä maailma muuttuu ja välineet kehittyvät hurjaa vauhtia.

Näin kehität omaa osaamistasi

Oman osaamisen kehittäminen voi olla kiinni motivaation puutteesta, tai alkuun pääseminen itsenäisesti voi tuntua hankalalta. Keräsimme sinulle konkreettisia vinkkejä siitä, miten voit itse pitää omaa osaamistasi yllä, olit sitten työnhakija tai -tekijä.

Mutta mitä ne työnantajat sitten oikein etsivät, toivovat ja haluavat? Meillä on kokemuksemme perusteella muodostunut siitä aika hyvä käsitys, ja olemmekin kasanneet vinkkejä juuri tästä näkökulmasta.

Alta löydät listauksen sekä maksuttomista että maksullisista kursseista, koulutuksista ja muista hyödyllisistä vinkeistä. Toivottavasti löydät näistä jotain juuri sinulle sopivaa!

Digimarkkinointi ja some

Google Analytics, AdWords, SEO ja SEM… Tuttuja termejä varmasti sinullekin, eikö? Nämä nousevat esiin melkein aina, kun keskustelemme työnantajien kanssa siitä, mitä työntekijän pitäisi osata.

Googlella on kattava valikoima maksuttomia koulutuksia, joita voit suorittaa itsenäisesti netissä. Useimmista koulutuksista saat myös sertifikaatin.

Monet kursseista löytyvät suomeksi, kuten:

  • Digimarkkinoinnin perusteet (sisältää sertifikaatin)
  • Verkkomainonta ja verkkoanalytiikan perusteet
  • Somen perusteet
  • Sisältömarkkinointi
  • Johdatus koneoppimiseen
  • Yritysviestinnän perusteet

… ja paljon muuta! Lue lisää täältä!

Oletko kuullut jo Skillshopista? Jos et, niin ei hätää, se saattaa silti olla sinulle jo tuttu. Google on nimittäin uudelleen brändännyt tutun Google Academy for Ads:in. Skillshop tarjoaa englanninkielisiä koulutuksia Googlen tuotteisiin:

  • Google Analytics
  • Google My Business
  • YouTube
  • Google AdMob
  • Google Ad Manager

Lue lisää ja tutustu laajaan valikoimaan täältä!

Markkinoinnin ja viestinnän koulutuskokonaisuudet

LM Somecon maksullinen Digiviestijä-webinaarisarja auttaa digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän osaamisesi kehittämisessä. Pystyt sen avulla päivittämään sosiaalisen median ja Googlen kanavakohtaista strategista ymmärrystäsi.

Tiesitkö, että myös LinkedIn tarjoaa koulutuksia? Esimerkiksi Master Digital Marketing -koulutus on kenen tahansa suoritettavissa LinkedIn Learning -alustassa, jonka saat maksuttomasti käyttöön kuukaudeksi. Maksuttoman jakson jälkeen voi halutessaan jatkaa kouluttautumista kolmenkympin kuukausihinnalla.

HubSpotilla on myös oma akatemiansa, jossa on tarjolla runsain mitoin kiinnostavia koulutuskokonaisuuksia. Opeteltavaa on aina lyhyistä puolen tunnin tehoiskuista useamman tunnin mittaisiin kursseihin, joiden suorittamisesta saat sertifikaatin. Kiinnostaisiko sinua vaikkapa automaation strategian rakentaminen HubSpotissa, excelin käyttö markkinoinnissa, sisältömarkkinoinnin perusteet tai business marketing LinkedInissä?

Viestintä ja kirjoittaminen

Esimerkiksi Infor tarjoaa laadukasta koulutusta viestinnän ammattilaisille.

Voit suorittaa esimerkiksi

ProCom, eli Viestinnän ammattilaiset ry, tarjoaa laajan valikoiman erilaisia tapahtumia, mentorointia ja koulutuksia. Olethan tutustunut jo heihin?

Muita hyödyllisiä vinkkejä alkuun pääsemisen helpottamiseksi

  • Tutustu alueesi ammattiopistojen, kansalaisopistojen, avointen yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tarjontaan
  • Kaiva esiin kaikki oman alasi someryhmät ja -kanavat. MarkkinointiKollektiivi on mainio ryhmä kouluttautumisvinkkien, kiinnostavien alan keskustelujen ja avointen työpaikkojen osalta. MarkkinointiKollektiivin nettisivuilta löydät linkkejä ja vinkkejä myös erilaisiin koulutuksiin!
  • Markkinoinnin ja viestinnän podcasteja ja webinaareja löytyy paljon sekä suomeksi että englanniksi. Esimerkiksi Rastorilla, Digialla, Dagmarilla, Cuutiolla ja Kuululla on digimarkkinoinnin ja sisällöntuotannon aiheista kiinnostavia webinaaritallenteita.
  • Työttömänä työnhakijana kannattaa tutustua myös työllistäviin koulutuksiin. Saranen Consulting järjestää erinomaisia digimarkkinoinnin koulutuksia sekä esimerkiksi Salesforce-koulutuksia. Me Barona Luovassa olemmekin päässeet toisinaan työllistämään Saraselta valmistuneita opiskelijoita. Tämä on oiva väylä löytää unelmiensa työpaikka!

Kaipaatko sparrausapua?

Mietityttääkö sinua oma osaamisesi? Onko sinun vaikea tunnistaa vahvuuksiasi? Haluaisitko, että joku tsekkaisi kanssasi ansioluetteloasi tai LinkedIniä? Tule juttusille Barona Luovan rekrytoijan kanssa!

Tarjoamme blogimme lukijoille maksuttoman 30 minuutin sparraushetken Teamsissa tai Whatsapp-puhelussa. Paikkoja on rajoitetusti, ole siis nopea!

Ilmoittaudu mukaan täältä, niin olemme sinuun yhteydessä! Sparraukset järjestetään marras- ja joulukuun aikana.

Aiheet: MarkkinointiLuovaViestintä

Kirjoittanut:

Emmi Tammenniemi / Mia Kettunen

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää