Mikä on riittävä syy sosiaalisen median käytölle?

 

Lähes jokaisella toimialalla alkaa löytymään työntekijä, joka on työnsä ja ammattinsa suhteen aktiivinen somessa. Taustalla on yksilöstä itsestään ponnistava tahtotila edistää omaa osaamistaan ja samalla hän tuo esiin edustamaansa yritystä persoonansa kautta. Kuinka tähän kasvavaan joukkoon sitten liitytään - mistä löytää riittävä syy omaan somen käyttöön ja sitä kautta aktiivisuuteen? 

Kymmenen vuoden sosiaalisen median käytön ja siitä jossain määrin tänäänkin elantoni ansainneena uskallan kertoa suurimman oppini somen käytöstä ja somekoulutuksista; kukaan ei aktivoidu somessa ilman syytä. Ilman itselleen esitettyä kysymystä, mihin tarvitsen sosiaalisesta mediaa? Mitä saisin jos ryhtyisin - mitä menettäisin jos en ryhtyisi? Aktiivisesta somepresenssistä esimerkkiä näyttävä työntekijä ei siis riitä yksinään aktivoimaan toisia työntekijöitä ympärillään. Eikä toisten pitämät somekoulutuksetkaan sitä kovin tehokkaaksi tee. Ilman juurisyyn tunnistamista homma on tuuleen huutamista. Syyn on siis ensin löydyttävä!

Jos ja kun syy täytyy löytyä, olen kertonut omaksi syyksi somen käyttämiseen työpaikan löytämisen. Valmistumiseni jälkeen minulla oli vain yksi tarkoitus; löytää sosiaalisen median avulla töitä. Onnistuin tavoitteessa ensin Jyväskylässä ja myöhemmin Helsingissä, ja nyt ovat muut syyt jo käytössä. Tarvitsen somea esimerkiksi työssäni markkinoijana. Syyt ovat loogisia ja osittain tavoitteellisia syitä, mutta laajemmassa mittakuvassa some antaa minulle mahdollisuuden aika- ja paikkariippumattomaan työhön. Se on nopeampi tavoittamisen väline kuin mikä tahansa muu reitti.

Nuorempana some antoi mahdollisuuden asua Raahessa ja paikata omaa Fear Of Missing Out - tunnetta. 

 

Syy silti saattaa puuttua - ja ehkä se Saakin puuttua

Omaa syytä somen käytölle etsiessä on kuitenkin yksi hankala vaihe, joka pitää kiertää oikealla tavalla. Tavoitteen asettaminen ennen syyn miettimistä saattaa ajaa meidät pois sosiaalisen median alkuperäisestä tarkoituksesta. Kuten loistava Katja Kurkinen on sanonut, some ei ole ilmoitustaulu tai esiintymislava. Some on sosiaalista kanssakäymistä ja ihmisten kanssa jutellaan - ei esiinnytä heille. Tämän vuoksi syyt ja sen myötä tavoitteet, jotka esimerkiksi liittyvät ammatillisen somen käyttöön, saattavat olla kaikkea muuta kuin normaalia vuorovaikutusta tai kanssakäymistä. 

Aktivoiduttuamme somessa, alamme odottamaan palkintoa ilman tekemistä. Tai tavoitteen pitäisi mielestämme ylittyä hyvin pienellä tekemisellä - työpaikan löytyä pelkästään yhdellä postauksella. Somekoulutuksissa kätevä kouluttaja saattaa antaa hyviä esimerkkejä ja tilastoja oman käyttäytymisen perusteella, mutta vasta-alkajan on hyvä muistaa omat aikataulut ja lähtötilanne. Toisin sanoen määritellä somen arvo itse itselleen. Tämän ei ole nyt tarkoitus olla missään määriin sinua lamaannuttava asia vaan antaa sinulle mahdollisuuden kulkea täysin omaa ja yksilöllistä tietä.

Vaikka somen käytön sanotaan nakertavan kärsivällisyyttämme, todellisuudessa sen pitäisi parantaa sitä. Somen tuottamat hyödyt yksilölle tulevat nimittäin vain kärsivällisyyden kautta. Aikaa kuluu ja rahaa palaa, mutta odota vain. Kärsivällinen saa palkinnon, ennemmin tai myöhemmin. Sitä saa mitä mittaa ja lopulta riippuu osaako mitata oikeita asioita. Kannattaa siis huomata, että lähdet todennäköisesti kovin takamatkalta tavoittelemaan toimialasi tai yrityksesi ykkössijaa ja toisekseen meillä kaikilla on omat syymme käyttää somea. Kenttä vain sattuu näyttämään samalta kaikille, mutta sitä se ei ole.
 

Syyn tunnistamisen jälkeen

Somen ensimmäisissä aalloissa aktivoituneet ihmiset ovat pystyneet pyyteettömästi luomaan omat syynsä somen käytölle. He ovat voineet käyttää somea vapaasti, rennosti ja omaa luovuutta käyttäen. Some on rakentunut puhtaasti vuorovaikutuksen varaan. Etumatkan ansiosta edelläkävijät pystyvät hyödyntämään nykyään somea sekä vuorovaikutuksen että tavoitteellisuuden kautta. Tekemisessä paistaa rentous ja tavoitteet täyttyvät helposti. Taitavien somekäyttäjien profiilit eivät ole pelkästään ulospäin huutavia kyynärpään käyttäjiä vaan mielummin empaattisia ja taitavia keskustelujoita. Aivan kuten parhaat myyjätkin.
 
Syyn löytyminen somen käyttöön on kaiken tämän vuoksi paljon tärkeämpää kuin pelkästään tavoitteen asettaminen. Pelkkä tavoite ei auta meitä rakentamaan omaa tietä sosiaalisen median viidakossa vaan se saa meidät mielummin kärsimättömiksi matkijoiksi. Emme voi taistella algoritmeja vastaan ja samalla taistelemme parhaiden kanssa samasta palstatilasta,  mutta juuri siksi jokaisen kannattaa tuoda ensin oma syynsä esiin. Parastahan olisi, että syy tulisi omien sisältöjen kautta esille, mutta koska harva meistä on niin taitava ja rohkea, kannattaa meidän upottaa syyt ensin vaikka omaan profiiliin.
 
Syyn selvittämisen jälkeen on paljon mukavampi istua somekoulutuksissa ja alkaa oikeasti näkemään oman yrityksen esimerkit uudessa valossa. Matkiminen parhailta on sallittua ja fiksua, ja sitä kannattaa tehdä viisaasti.


Loppuun voisinkin happotestata tekstiäni; tunnistatko syyn minun somen käyttöön? Tai tiedätkö miksi blogissa kirjoitetaan tästä aiheesta? Voin sen verran jeesata, että haluamme Baronalla auttaa jokaista työnhakijaa löytämään työpaikan ja siinä löytämisessä some on isossa roolissa! Sieltä nimittäin etsitään työpaikkoja. Sinulle toivon kuitenkin vilpittömästi, että tänään tai kymmenen vuoden päästä koet saavasi somesta vähintäänkin saman verran hyötyä kuin minä olen siitä saanut. Muista, syy tulee ennen seurausta.

LIITY MYYNNIN AVOIMET TYÖTEHTÄVÄT SUOMESSA FB-RYHMÄÄN

Myynti_ja_kauppa

 

Aiheet: Työelämän taidotAjankohtaistaMyytit

Kirjoittanut:

Valtteri Karjula

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää