Miksi työnhakijalta odotetaan intoa ja asennetta?

skeitti1

[Kuva otettu #NBForum2016-tapahtumasta, jolloin Baronan tiimi (kirjoittaja oik.) osallistui siellä järjestettyyn "Sk8 for business"-kilpailuun. Kilpailua tuomaroi maailmankuulu skeittari Tony Hawk, joka piti myös puheen tapahtumassa. Kuva: Ville Vappula photography]

Baronan myynnin ja kaupan toimialalla käy syksyisin vilske. Osa teistä onkin saattanut huomata käynnissä olevat Hullujen Päivien rekrytoinnit. Juuri nyt useat yritykset ovat valmiita palkkaamaan myyjiä töihin samantien, mikäli heille sopivia henkilöitä löytyy. Millainen on sitten tämä paljon etsitty sopiva henkilö? Mitä se oikein tarkoittaa, jos työpaikkailmoituksessa lukevat sanat asenne, innostus ja
tahto eikä muita vaatimuksia paljon ilmene?

"Tule siis sellaisena kuin olet, kunhan asenne on kohdallaan."
"Odotamme sinulta hyvää asennetta ja kiinnostusta myyntityöhön."
"Mikäli cv:stä ei löydy aikaisempaan näyttöä myynnin tekemisestä, niin älä lannistu."

Näin kuvaillaan nyt monissa työpaikkailmoituksissa. Yksi syistä on ilmiselvä: koska myyjiä on tarjolla vähän, ovat myyntiinsä panostavat yritykset madaltaneet työpaikkailmoituksissa vaadittuja kriteereitä. Joka ikinen potentiaalinen myyjä on yritykselle arvokas.

Jos nykyisiä työpaikkailmoituksia katsotaan, on niihin tullut liian korkeiden vaatimusten sijaan mukaan sanoja, kuten asenne, innostus ja tahto.  En usko syynä olevan pelkästään osaajapula tai PR-temppu, vaan tämä johtuu niin kasvavista työmarkkinoista kuin yritysten mahdollisuuksista kouluttaa kokemattomat työntekijät uusiin haasteisiin. Jos yritykset huolehtivat osaamisesta ja taidosta, työntekijän kotiläksyksi jäävät asenne, innostus ja tahto.

Perinteiset vaatimuslistat takaisin ilmoituksiin? 

Olen monesta suunnasta kuullut, että ihmiset kaipaavat entisiä aikoja, jolloin työpaikkailmoituksissa olivat tiukat vaatimusprofiilit; ennen hakemista pystyit tarkistamaan, sovelluitko tehtävään vai et. Omasta mielestäni nykyinen suunta on parempi, sillä kokematonkin työnhakija voi päästä kiinni unelmiensa työpaikkoihin - osoittamalla ensin oman motivaationsa oppia ja kehittyä. Digitaalisuus mahdollistaa sen nopeasti muutakin kuin puhelimeen soittamalla: hakija voi osoittaa positiivista kaikua yrityksen suuntaan täyttämällä varsinaisen työpaikkailmoituksen, soittamalla rekrytoijalle, liittymällä yrityksen omiin verkostoihin, esittelemällä omaa kädenjälkeä videoiden ja kotisivujen muodossa tai vaikkapa verkostoitumalla mahdollisten uusien työkavereiden kanssa sosiaalisen median kautta. Varsinainen työhakemus on siis vain yksi pala kakusta.


Miksi  sanat "asenne", "tahto" ja "innostus"?

Työpaikkailmoituksissa viljellyt sanat asenne, innostus ja tahto kannattaakin nähdä epämääräisyyden sijaan positiivisina termeinä työnhakijalle itselleen, koska niitä on hankalampi yrityksen ostaa euroilla kuin taitoa. Nuo kolme taikasanaa löytyvät jokaisen sisimmästä ja ne pitää saada valjastettua kunkin yksilön eduksi. 

Jos työpaikkailmoituksessa lukee, että työntekijältä odotetaan innostuneisuutta, tällä saatetaan haluta varmistaa se, että myös uudet työntekijät ovat yhtä innostuneita kuin yrityksen oma aiempi henkilökunta. Tai sitten organisaatiossa on ehkä innostus-vaje, jota uusi voi paikata. Innostus ei asu pelkästään meissä nuorissa, vaan kaikki ikäryhmät pystyvät siihen. On todettu onnistumisen luovan innostusta ja tahto määrää tahdin.

 

Millainen on sitten "sopiva" myyjä?

Tekstini tarkoitus ei ole viestiä, etteikö uudelle työntekijälle voisi tai tulisi asettaa jo työpaikkailmoituksessa tiettyjä vaatimuksia. Jokainen yritys voi siitä itse päättää. Haluan kuitenkin kannustaa kaikkia työnhakijoita näkemään nykyisissä avoimemmissa ilmoituksissa mahdollisuuden. Asenteen ja innon näyttämisessä ei ole mitään menetettävää. Oma rohkeus ja uusiin haasteisiin tarttuminen voi tuoda eteen uramahdollisuuksia, joita ei ennakkoon itselle ole ajatellutkaan.

Jos kuitenkin asenteen, innostuksen ja tahdon lisäksi myyjälle pitäisi asettaa tiettyjä vaatimuksia, mitkä elementit tekisivät myyjästä sitten "sopivan"?

Baronan myynnin ja kaupan palvelu- ja myyntijohtaja Jussi Rissanen summasi myyntityön vaatimukset seuraavasti:

  1. Aito ihminen -  ei sirpaleinen näyttelijä; tärkeintä olla sinut itsensä kanssa
  2. Kyky tavoitteelliseen vuorovaikutukseen - myös kuuntelu on vuorovaikutusta
  3. Oppimiskyvykkyys - ymmärtää, että myynnissä pärjää tekemällä töitä
  4. Ryhmätyöskentely - historiaa ei ole kukaan tehnyt yksin
  5. Tavoitteellisuus - kohtalo tottelee tekemistä; tulos syntyy tekemällä sinnikäästi toistoja

Jälleen kerran, varsinkin myyntityössä, sopivaksi henkilöksi lasketaan jo sellainen, jolta tahto ja asenne löytyvät, vaikka taito ja kokemus olisivatkin vielä matalalla tasolla. Myyntityö on raadollisuudessaan nöyrää palvelutyötä, jossa toistot määräävät onnistumisen.

Tuntuuko työnhaku takkuavan? 

Työn hakeminen maksaa työnhakijalta aikaa ja vaivaa, mutta haluan luottaa, että ennen pitkään sitkeä yrittäminen palkitaan. Jos kerta toisensa jälkeen jää aina varasijalle työpaikkoja jaettaessa, pitää käyttöön ottaa "järeämmät keinot". Ei, en näe niiden olevan somessa itkeminen tai satojen työpaikkahakemusten sinne tänne täyttäminen vaan vastaus voi olla ärsyttävän simppeli: elä elämääsi ja poimi sieltä onnistumisen hetkiä, jotka kertovat arvokkaista taidoistasi.

skeitti2

Jos olet skeittitiimisi kunnioitetuin johtohahmo, perheesi empaattisin yksilö tai tanssiryhmän sitkein treenaaja, ovat nuo ominaisuutesi tarpeellisia myös työelämässä. Näitäkään taitoja ei siis kannata jättää työhakemuksissa -tai haastatteluissa sanomatta. Välillä on myös syytä kriittisesti tarkastella, millaiset ovat tarpeet ja markkinat kussakin yrityksessä tai alalla ja pohtia, miten taitosi palvelevat niitä. Ehkä on hyvä hetki kouluttautumiselle.

"Mitä muuta minä voisin tehdä työpaikan saamisen eteen, kuin jättää pelkän työpaikkahakemuksen?"


Baronalaisia rekrytoijia yhdistää aito halua löytää jokaiselle se oma työpaikka, mutta tietenkään se ei aina onnistu. Tavoitteena onkin, että vaikka kaikkia ei pystytä työllistämään juuri yhteen ja kyseiseen tehtävään, pystymme tekemään "odotteluajasta" hyödyllistä ja kenties vähän hauskaakin tarjoamalla erilaisia sisältöjä. 

Osui valinta kohdallesi tai ei, on sinun syytä taputtaa itseäsi olkapäille, jos omaat asenteen, tahdon ja innostuksen. Olet jo lähempänä työpaikkaa, kuin kuvitteletkaan. 

Liity mukaan Baronan listalle ja lähetämme sinulle sisältöjä, jotka auttavat sinua kehittymään ja pääset kenties jopa seuraavaan työpaikkaasi: 

New call-to-action

Aiheet: AjankohtaistaMyyntityöUraohjaus