Asiantuntija - mitä jos sanoittaisit osaamisesi selkeämmin?

barona_blogikuva_osaamnen

Rekrytoijat etsivät jatkuvasti osaajia. Mitä selkeämmin osaat kertoa omasta osaamisesi, sitä paremmin jäät heidän mieleensä. Silti harmillisen moni (markkinoinnin ja viestinnän ammattilainenkin!) sortuu hakemuspapereissaan samaan virheeseen.

”Toimin markkinoinnin asiantuntijana ja tehtävänkuvani on hyvin laaja. Työtehtäviini kuuluu sisällöntuotantoa, graafista suunnittelua sekä digitaalista markkinointia. Tämän lisäksi teen laskujen tarkastamista sekä autan toimiston yleisissä asioissa. Ainiin, sisäinen viestintä kuuluu myös minun tontilleni.”

Ethän sorru tähän yleiseen virheeseen?

Moni sortuu työpaikkaa hakiessaan kertomaan omasta osaamisestaan aivan liian ylimalkaisesti olettaen, että oma osaaminen on rekrytoijalle varmasti tuttua.

Tänä päivänä markkinoinnin ja viestinnän kentällä on paljon erilaisia titteleitä ja laajoja työnkuvia, jotka voivat pitää sisällään hyvin laajasti erilaista osaamista. Mikäli tittelisi on esimerkiksi Communications and Marketing Manager, niin siitä voi päätellä vasta hyvin vähän.

Osa näillä titteleillä olevista työskentelevät esimiesasemassa ja vastaavat ylätasolla viestinnän ja markkinoinnin tekemisestä. Osa taas tekee itse ”kädet savessa” töitä, toimien asiantuntijana esimerkiksi sisällöntuotannossa, markkinoinnin automaatiossa tai graafisena suunnittelijana.

Rekrytoija ei ole ajatustenlukija

Työpaikkailmoituksessa kerrotaan hyvin usein mitä osaamista kyseiseen tehtävään etsitään, millaista osaajaa etsitään ja mitä konkreettisia työtehtäviä kyseinen positio pitää sisällään. On hyvin tärkeää personoida oma hakemus ja CV vastaamaan juuri tämän haun osaamistarpeisiin.

Muista konkretia, älä käytä arvokasta tilaa epärelevantteihin asioihin. 

Pilko relevanteimmat tehtävät ja vastuualueet selkeiksi kokonaisuuksiksi, jolloin näet konkreettisemmin mitä tehtävässä haetaan ja osuuko oma osaamisesi tehtävään. Sinun ei tarvitse kertoa kaikesta osaamisestasi, jos se ei ole olennaista tehtävän kannalta. Sellaisen työkokemuksen, joka ei tuo tehtävään lisäarvoa voi mainita CVssä lyhyesti, mutta älä käytä arvokasta tilaa epärelevantteihin asioihin.

Muista, että rekrytoija ei ole ajatusten lukija. En voi tarpeeksi korostaa sitä, että personoi CV ja avaa oma osaamisesi jokaisen työtehtävän alle. Mieti sanoitusta, koska CV:n tulee olla lyhyt 1–2 sivun kertomus, jolloin sanojen tärkeys korostuu ja niiden merkitys voi olla rekrytoinnissa suuri.

Kannustan siihen, että näytä CV:si jollekin tutulle tai vähemmän tutulle ja pyydä häntä CV:n perusteella kertomaan sinun osaamisestasi. Tämän jälkeen voit verrata hänen kertomustaan omiin aikaisemmin kirjattuihin osaamisiisi.

Hakemuskirjeeseen on taas tärkeä avata oma osaaminen ja ottaa huomion myös se, mitä osaamista sinä toisit kyseiseen työtehtävään ja yritykseen. Älä turhaan toista CV:ssä jo kerrottuja asioita hakemuksessa, vaan keskity avaamaan CV:ssä jo lueteltuja asioita syvemmälle tasolle.  

Kartoita ensin oma osaaminen itsellesi

Oman osaamisen kartoittaminen itselle voi tuntua hankalalta, mutta jokaisen on tärkeää tehdä ensin oma osaaminen selväksi itselle. Hyvä ja konkreettinen tapa tähän on kirjoittaa selkeästi ylös mitä osaamista sinulle on kertynyt aikaisemmista työpaikoista ja nykyisestä työtehtävästä. Mieti konkretiaa, äläkä unohda harrastuksiasi. Monet vapaa-ajalla opitut taidot ovat kovaa valuuttaa myös työelämässä.

Älä vähättele itseäsi, mutta ole rehellinen itsellesi ja muille.

Mieti sitten mitkä näistä ovat vahvempia osaamisia, ja mistä sinulla on vähemmän osaamista sekä missä haluaisit kehittyä. Oman osaamisen kartoituksen jälkeen olet valmis kertomaan, sanoittamaan ja myymään sen yritykselle. Älä vähättele itseäsi, mutta ole rehellinen itsellesi ja muille.

Oletko hyvä tyyppi?

Nykypäivänä lähes kaikissa työpaikkailmoituksessa haetaan hyvää tyyppiä. Tällä tarkoitetaan hakijan persoonaa. Mielestäni sinun kannattaa myös miettiä ja laatia listaa siitä mikä tekee sinusta hyvän tyypin!

Mieti omia vahvuuksiasi ja arvojasi työssä. On tärkeää tuntea itsensä.

Oletko utelias, kiinnostunut kaikesta ja halukas oppimaan lisää? Oletko avulias ja aina valmiina auttamaan muita? Oletko hyvä kuuntelija? Oletko työyhteisössä se, joka haluaa ilahduttaa muita ja viemällä kakkua töihin? Mieti omia vahvuuksiasi ja arvojasi työssä. On tärkeää tuntea itsensä ja analysoida juuri sinun ominaisuuksiasi työyhteisön näkövinkkelistä. Voit myös kysyä näistä asioista nykyisiltä kollegoiltasi ja muilta tutuiltasi.

Ihmiset keskittyvät liikaa CV ja hakemuskirjeen ulkoasuun ja muodollisuuteen. Älä turhaan käytä aikaa fonttikokojen ja rivinvälien hinkkaamiseen. Käytä paukut mieluummin hyvään sisältöön ja siihen, että juuri sinä ja sinun osaamisesi pomppaavat sivuilta rekrytoijan syliin. CV ja hakemus ovat sinun käyntikorttisi, tee niistä rohkeasti omannäköiset.

Jos kaipaat vinkkejä siihen, miten omasta CV:stä voi saada luovemman, lue vinkkini siihen täältä.

Tässä vielä kertauksena parhaat vinkit:

  1. Rekrytoija ei ole ajatustenlukija! Älä luettele vain titteleitä vaan muista myös avata oma osaaminen konkretian tasolla.
  2. Kartoita oma osaamisesi ensin itsellesi, sen jälkeen siitä on helppoa kertoa myös muille.
  3. Nykyisin osaamisen lisäksi rekrytoidaan persoonaa, joka sopii yrityksen kulttuuriin ja tiimiin ja luo hyvää tiimidynamiikkaa. Älä himmaile, vaan kerro rohkeasti myös siitä mikä tekee juuri sinusta sen kuuluisan hyvän tyypin.

Tsemppiä työnhakuun!

--

Barona Luova - kun etsit markkinoinnin tai viestinnän töitä

Olemme erikoistuneet markkinoinnin ja viestinnän rekrytointeihin. Tarjoamme töitä esimerkiksi sisällöntuottajille, digimarkkinoijille, tapahtumatekijöille, graafikoille sekä journalisteille.

TUTUSTU LUOVAAN

 

 

Aiheet: UravinkitTyönhakuLuova

Kirjoittanut:

Tiina Lonka

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää
New call-to-action