Kassatyössä ei voi välttyä katsomasta asiakasta silmiin, eikä myöskään jättää kiittämättä

barona_kassatyontekija_blogikuva

Somessa on koohkattu uuden pääministerin Sanna Marinin työhistoriasta liittyen esimerkiksi kassatyöskentelyyn. Baronan myynnin ja kaupan toimialan markkinoija Valtteri Karjula kirjoitti samasta aiheesta pohtivan somepostauksen omalle LinkedIn-tililleen. Nyt on vuoro kerrata mitä kassatyö on ihmisille opettanut?

Olin huomannut Twitterin pullottavan keskustelua Suomen uuden pääministerin Sanna Marinin aiemmasta työhistoriasta. Tarkistin samoihin aikoihin Baronan myynnin ja kaupan toimialan työnhakijadataa ja huomasin sieltä meille hakeneen yli 2000 kaupan alan työnhakijaa pelkästään marraskuun aikana. Ihmiset hakivat itselleen joko vakituista, osa-aikaista tai keikkatyötä eri kauppoihin ympäri Suomen.
 
Pian datan tarkistamisen jälkeen törmäsin Me Naiset-lehden tekemään ansiokkaaseen artikkeliin. Siinä listattiin 8 syytä miksi kokemus kassatyöstä tekisi jokaiselle hyvää. Päätin virittää keskustelun myös LinkedInin puolelle, ja nyt tätä kirjoittaessa somepostaus on kerännyt yli 70 000 katselijaa. Se on tavoittanut paremmin näkyvyyttä kuin mikään aiempi somepostaukseni kyseisessä kanavassa.
 

Mutta miksi kassatyö?

Lähtiessäni perkaamaan yli seitsemääkymmentä saatua kommenttia, ensiksi silmään pomppasi suomalaisten LinkedIn-käyttäjien suuri arvostus kassatyöntekijöitä kohtaan. Uskon postauksen nousseen suosituksi myös siksi, että 1,2 miljoonasta LinkedIn-käyttäjästä aika moni oli oletettavasti työskennellyt kassalla. 
 
Kommentoijien mielestä kassatyöntekijät vastasivat viime kädessä asiakaskokemuksen muodostamisesta ja sen onnistumisesta. Kohtelias kassatyöntekijä toivottaa asiakkaat tervetulleeksi, kyselee heidän kuulumisia, kiittää lopuksi ja auttaa tarvittaessa. Joillekin ihmisistä, kassatyöntekijä saattaa olla ainoa H2H-kontakti koko päivänä. Siksi muutamakin vaihdettu sana tai asiakkaan suuntaan suunnattu katse voivat piristää päivää kummasti.

"Kaikki kassalle tulijat eivät ole kivoja, mutta ammattimainen kassatyöntekijä osaa hoitaa tilanteen silti fiksusti."

Kassatyötä luonnehdittiin kommentoijien keskuudessa rutiinityöksi, joka vaati huolellisuutta ja tarkkuutta. Kassatyöntekijä saa ja joutuu priorisoimaan asioita. Osalle kassatyöskentely loi varmuutta tulevaisuuteen - minäkin pärjään tässä! Eikä siinä työssä saanut säikähtää eri kielien puhumista, sillä asiakas saattoi aloittaa keskustelun millä tahansa kielellä.

Kassatyö on paljon muutakin kuin pelkkää tuotteiden piippaamista - vaikka on se sitäkin

Yksi kommentoijista kiteytti puheen kassatyöskentelystä erittäin hyvin; siihen on syynsä, miksi monissa edistyneimmissä yrityksissä johtotason perehdytykseenkin kuuluu erilaisia työtehtäviä aina asiakasrajapinnassa toimimisesta lähtien. Toinen jatkoi puhumista kestävien ja vuorovaikutuksellisten asiakassuhteiden rakentemisesta, jotka hoituivat kassatyöskentelyn ja rutiinityön ohella.

"Mitä enemmän ja monipuolisemmin työhistoriaa, sitä enemmän repussaan kantaa eväitä."

Kassatyö koettiin pääosin asiakaspalvelutyöksi, vaikkakin kassatyöntekijät pystyivät lisämyymään tuotteita asiakkaan itse valitsemien tuotteiden rinnalle. Osa kassatyöntekijöistä saattoi itse oivaltaa työssään lisämyynnin merkityksen. Samalla kassatyöskentelystä pystyi tekemään työstään itselleen opettavaisen kokemuksen, joka opetti bisneslogiikan ymmärtämistä - kaupan alalla tai missä tahansa muualla.

Eväitä myöhempää uraa varten tai sitten ura kaupan alalla

Viimeiselle osalle kommentoijista kassatyöskentely oli välivaihe kohti etenemistä muihin töihin. Kassatyöskentelyn koettiin antavan valmiuksia paineen siedossa ja nopeasti muuttuvissa tilanteissa. Kaikki nämä muokkasivat kassatyöntekijää reagoimaan nopeasti, unohtamatta sosiaalisen pelisilmän käyttöä. Kaikkein merkityksellisimmäksi opiksi koettiin toisten ihmisten kunnioittaminen ja kohtaaminen. Kassatyöskentely opettaa tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

"Kassatyöskentely on sosiaalisesti vaativaa ja kehittää ongelmanratkaisukykyä."

Kaupan alan sisällä arvostetaan paljon kassatyöskentelyä. Ei ole ollenkaan harvinaista, että kaupan alalla kohonneet henkilöt ovat aloittaneet työhistoriansa kassalla. Toisille taas kassatyöskentely voi olla koko elämän kestävä ammatti. Suurimpana oppina ehkä kassatyöskentelyssä onkin työelämän aloittaminen ja asiakkaan kohtaaminen. Kassatyössä ei voi välttyä katsomasta asiakasta silmiin, eikä myöskään jättää kiittämättä.

Lue vielä koko keskustelu täältä - kiitos kaikille kommentoijille!

Onko tässä Suomen mahtavin kassa? 22 vuotta Citymarketissa työskennelleen ”Viivakoodi-Vesan” luo jonottavat muutkin kuin paikkakuntalaiset


Kauppa

Aiheet: UravinkitTyöyhteisötTyöelämän taidotMyyntityö

Kirjoittanut:

Valtteri Karjula

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää
Kauppa