Miten päästä duuniin palvelualalle? 5 parasta vinkkiä

barona_careers_blogikuva_palvelualalle_toihin

Kiinnostaako ura palvelualoilla, kuten myynnissä tai asiakaspalvelussa? Hienoa, sillä nyt jos koskaan työpaikkoja ilmestyy kuin sieniä sateella. Mutta miten työpaikan saaminen palvelusektorilla onnistuu? Lue kokemuksen kautta hyväksi todetut vinkit, mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä!

 

Mieti tarkasti, minne haet – rajaa ja määrittele

Määrittele itsellesi, mitä haluat tehdä ja mille sektorille haluat. Asiakaspalvelu on laaja käsite ja palveluala vielä laajempi. Tehtävät esimerkiksi B2B -myynnissä eivät ole samanlaisia kuin myymälässä asiakasrajapinnassa eikä puhelinasiakaspalvelu muistuta logistiikka-alan tehtäviä.

Isoin tunku on yleensä suorittavan tason tehtäviin, eli jos itselläsi on jotain tiettyä erityisosaamista, hae rohkeasti myös vaativampiin tehtäviin. Esimerkiksi logistiikka-alalla on tällä hetkellä avoimia paikkoja ja myös tavoitteellisen myynnin paikkoja tulee auki jatkuvasti.

Mieti siis omia vahvuuksiasi, kiinnostuksenkohteitasi ja sitä, minkälainen palvelualan toimintaympäristö voisi sopia luonteellesi parhaiten!

Mieti omia tulevaisuuden taitojasi

Minkälaista osaamista tarvitaan koronan jälkeisessä maailmassa? Tulevaisuuden työelämätaidoista on tehty paljon erilaisia listauksia verkkoon. Muutamia tärkeitä ominaisuuksia kannattaa kuitenkin nostaa tähän. Nyt jos koskaan etsitään alasta riippumatta tekijöitä, jotka pystyvät toimimaan muutoksessa.

Muutoksensietokyvyn lisäksi palvelualalla asiakaskohtaamisissa tarvitaan tulevaisuudessa lisäksi vuorovaikutustaitoja sekä tunneälykkyyttä. Muuttuvassa maailmassa oleellista on myös kyky tulla toimeen erilaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa ja pystyä toimimaan vuorovaikutuksessa.

Myynti on kaiken keskiössä – älä pelkää myyntihenkisyyttä

Suomessa myynnillä on vielä hieman negatiivinen kaiku ja se mielletään lehtimyyntituputtamiseksi. Myynnin osaamisen merkitystä ei kuitenkaan voi korostaa liikaa palvelualoilla. Jos olet tehnyt tavoitteellista myyntiä aiemmin, kannattaa siitä olla ylpeä! 

Myynti on auttamista ja erottamaton osa asiakaspalvelua. Myyntiä ei pidä nähdä pahana asiana vaan laaja-alaisemmin asiantuntemuksena. Myynti on ennen kaikkea asiakkaan tarpeiden selvittämistä ja auttamista. Myynti on uteliaisuutta olla kiinnostunut asiakkaan tarpeista ja tuotetuntemusta.

Brändää itsesi – älä himmaa taitojasi, vaan korosta

Hissipuhe on kaiken A ja O. Pitkän linjan myyjätkin saattavat jäätyä, kun kysyy heiltä tiivistämään taitonsa. Hissipuhe ei ole itsensä kehumista vaan sitä, miten hyvin osaat sanoittaa omaa osaamistasi ja miten hyvin tunnet itsesi.

Kyse on valmistautumisesta ja sitä, että tiedät omat vahvuutesi. Oman osaamisen ilmaiseminen napakasti on tätä päivää eikä sitä pidä koskaan hävetä.

Muista aktiivisuus hakiessa – vastaa siihen puhelimeen!

Tavoitettavuus on oleellista, jos olet työnhaussa. Eli työnhaun ollessa päällä puhelimeen on syytä vastata heti! Et voi koskaan tietää milloin rekrytoija soittaa. Moni rekrytoija saattaa soittaa vain kerran ja jos ei tavoita hakijaa, siirtyy eteenpäin. Muista myös, että ensivaikutelma luodaan vain kerran. Kun rekrytoija soittaa, on syytä tietää, mitä paikkaa on hakenut.

Lopuksi lyhyesti hakemuskirjeestä: Fakta on se, että motivaatio ja panostaminen näkyy rekrytoijalle asti. Esimerkiksi myynnin tehtävissä motivaation esille tuominen on tärkeää eikä siitä ole koskaan haittaa. Panosta siis jokaiseen hakuun erikseen ja mieti räätälöidysti hakemukset jokaiseen paikkaan. Lue lisää napakan hakemuksen tekemisestä täältä.

+ 1 vinkki - Sananen videohaastattelusta

Erityisesti asiakaspalvelun ja myynnin tehtävissä suositaan nykyään videohaastatteluja. Monessa tilanteessa nauhoitettava videohaastattelu on myös edellytys rekrytointiprosessin jatkumiselle.

Mihin videohaastattelussa sitten kiinnitetään huomiota? Tehtävästä riippuen, rekrytoijat usein katsovat ensivaikutelmaa, innostuneisuutta tehtävää kohtaan eli positiivista vuorovaikutusta.

Vinkit antoi Baronan rekrytointipäällikkö Heikki Inhala.

New call-to-action

Aiheet: AsiakaspalveluUravinkitb2b-myyntiMyyntityöVuorovaikutus

Kirjoittanut:

Heikki Inhala

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää