Myynnin avoimet työtehtävät Suomessa - lue vinkit niiden löytämiseen

Valtteri-blogikuva-some-heinakuu-2019-Barona

Vapaiden myynnin tehtävien määrä ei laske kesälläkään. Myyntityötä on tarjolla valtavasti ympäri Suomen, mutta miten niihin pääsee työnhakijana parhaiten käsiksi? Tässä artikkelissa pureudutaan ajankohtaisiin vinkkeihin myynnin työtehtävistä kiinnostuneen näkökulmasta. Kyse on pitkälti verkostoitumisesta, nopeudesta ja erottautumisesta, mutta mitä muuta myyjäksi aikova voi tehdä?

Kuulin kerran kollegaltani Tuomas Haapsaarelta lauseen "Monesti parhaat työnhakijat työllistyvät, ei välttämättä parhaat työntekijät". Lause jäi soimaan päähäni. Tuomas tarkoitti lauseellaan kai sitä, että kiihtyvässä osaajakilpailussa, työnhakijoiden työnhakutaidot nousevat arvoon. Valittu työntekijä ei ehkä ole teknisiltä taidoiltaan tai osaamisensa puolesta paras, mutta kenties hän sopii parhaiten vaikka yrityksen vallitsevaan kulttuuriin. Tai työnhakija on vain osannut erottua suuren hakijamäärän keskeltä.

Rannalle jääneet työnhakijat syyllistävät välillä ehkä turhaankin omaa osaamistaan ja ihmettelevät mikä omassa CV:ssä mättää. Kaikkia syitä en tiedä, mutta suurimmaksi osaksi ei välttämättä mikään. On huomattava, että parhaimpiin paikkoihin on valtavasti hakijoita. Toisekseen rekrytointitilanteet -ja tarpeet saattavat olla niin nopeita, että tehtävään valitaan juuri sillä hetkellä sopivin työnhakija.

Työnhaku on myyntiä - ainakin parhaissa työpaikoissa

Ajattelen työnhakutilanteen myyntitilanteeksi, missä työnhakijan pitää osata myydä itsensä. Myyntitilanteessa työnhakijan tuotteina ovat luonnollisesti oma osaaminen ja persoona. Mitä suositumpi paikka, sitä enemmän näitä työnhakujataitoja tarvitaan. Erottuminen, erottuminen ja erottuminen. Työnhakijan kannattaa miettiä tosissaan niitä väyliä, millä oma osaaminen tuodaan esiin. Usein se tuppaa jäämään persoonan taakse. 

Koen työnhaussa tärkeäksi herättää rekrytoivan yrityksen huomio, tutustua paremmin tulevaan työnantajaan, ja rakentaa ehkä sen sisällä työskenteleviin ihmisiin luottamus. Valinta saattaa olla kiinni niinkin arkisesta asiasta kuin nopeudesta, tai jonkun toisen työnhakijan nokkeluudesta. Syitä on monia, mutta aina osaaminen ei ehkä ole etusijalla. Onneksi näihin kaikkiin syihin voi vaikuttaa! 

"Jo työnhakuvaiheessa työnhakija osoittaa ensimmäisen kerran myyntitaitonsa. Kyse on esimerkiksi ihmisosaamisesta, asiakaspalvelusta ja luottamuksen rakentamisesta. Eikä unohdeta taidoista tärkeimpiä, sitkeyttä ja kärsivällisyyttä."

VERKOSTOITUMINEN LÄÄKKEEKSI

Ensimmäisenä vinkkinä oman työnhaun tueksi annan verkostoitumisen. Verkostoitumiseksi lasken "oikeassa elämässä" ihmisten tuntemisen, mutta yhtälailla oman someverkoston koon ja sen systemaattisen kasvattamisen. Verkostoitumista voi tehdä monella eri taktiikalla, enkä missään nimessä halua kannustaa kyynerpää edellä menemiseen tai mihinkään muuhun kestämättömään kikkailuun. Kirjoitin aiemmin Baronan blogiin artikkelin "Kuinka hyödyntää verkostoja työnhaussa" ja siellä annoin 10 kohdan listan viime hetken verkostoitumiseen. Ne kannattaa lukea tämän artikkelin jatkoksi.

Verkostoitumisessa on se hyvä puoli, että edelleenkin monet työpaikoista asuvat ihmisissä. Joku jossain tarvitsee vierelleen uutta työkaveria, tai joku jossain haluaa saada apukäsiä rinnalleen. Hyvällä verkostoitumisella työnhakija pääsee nopeasti käsiksi näihin työpaikkoihin, jotka tulevat ilmi ihmisten välityksellä. Kommunikointi, kiinnostuksesta kertominen sekä avoimesta työpaikasta kyseleminen hoituvat somen välityksellä mutkattomasti, ja yksityisviesti vaikkapa suoraan rekrytoivan yrityksen työntekijöiden kanssa saattaa olla sähköpostia tehokkaampi!

"Yksilön vahvan somepresenssin ja verkostoitumisen ansiosta, esimerkiksi LinkedInissä näkee lähes päivittäin onnistuneita suosituksia, missä toiset ihmiset suosittelevat työnhakijalle uusia työmahdollisuuksia sekä esittävät häntä suoraan uusien työtehtävien pariin."

Sosiaalisessa mediassa työnhaku muuttuu julkiseksi ja työnhakija uskaltaa laittaa oman naamansa (lue profiilinsa) toisten nähtäväksi. Profiilin visuaalisuus, kuvan siisteys ja ylläpidetty profiili herättävät paremmin luottamusta kuin tyhjä ja tuntematon.

Rekrytoivat yritykset ja henkilöstökonsultit vierailevat työnhakijoiden profiileissa tuon tuosta, ja tekevät päätelmiä ihmisten somepresenssistä lain sallimissa puitteissa. Julkisella ja avoimella esiintymisellä onkin työnhaussa valtava voima ja se herättää aivan uudella tavalla kiinnostusta. Alkuun sähköpostissa odottava tuntematon hakemus muuttuu sosiaalisessa mediassa oikeaksi ihmiseksi, ja avaa aivan uuden mahdollisuuden vaikuttaa ja luoda itsestään oikeanlaisempaa kuvaa.

Mitä muuta voi tehdä päästäkseen unelmaduuniin?

Työnhakijan aloittaessa verkostoitumisen oman alan esikuvien, vanhojen ja uusien työkavereiden, asiakkaiden ja tulevien työnantajien kanssa, tämän rinnalla voi tehdä muutakin edistäen omaa työnhakua. Itse markkinoijana suosin parhaiden yritysten seuraamista, jolloin otan someseurantaan heidän tilejä, tilaan heidän uutiskirjeitä/blogeja, sekä liityn heidän ylläpitämiin yhteisöihin. Suomesta löytyy valtavasti esimerkiksi sosiaalisen myynnin ammattilaisia, jotka jakavat osaamistaan kaikkien nähtäville.

"Vaikka useat asiat tapahtuvatkin verkossa, fyysisiin tapahtumiin osallistuminen on myös oiva tapa tulla huomioiduksi."

Yritysten ja ihmisten järjestämissä fyysisissä tapahtumissa ja tilaisuuksissa on se hyvä puoli, että järjestäjätaho pyrkii järjestämään paikalle parhaat edustajansa ja muutenkin tekemään vaikutuksen yleisöönsä. Työnhakijalla on siis mahdollisuus päästä "oikeiden ihmisten juttusille", sekä vaikuttaa sitä kautta omaan tulevaisuuteen. Teknologian lisääntyessä tämä on yksi tapa myös erottautua joukosta. Ihan vain menemällä paikan päälle. Ensin oikean elämän tunnejälki haluttuun yritykseen ja niiden ihmisiin ja sitten jatkaa asian edistämistä somessa. 

"Pst. Käy joskus katsomassa Twitterissä hastag #rekry - uskomaton määrä eri työmahdollisuuksia!"

Lopuksi

Markkinoinnin ymmärtäminen, verkostoituminen ja oman osaamisen esille tuominen luovat turvaa työnhakijalle. Verkostoitunut ihminen on osoitus siitä, että sinut tunnetaan ja tiedetään. Uskallus edustaa itseään ja ehkä tulevaa yritystä sosiaalisessa mediassa antaa eväitä myyntityössä menestymiseen sekä siinä työssä tarvittavaan rohkeuteen. Sosiaalista myyntiä voi myös harrastaa työnhaussa.

Itselle sopivaksi rakennetut yhteydet sosiaalisessa mediassa tuovat työnhakijalle vapaiden työpaikkojen tiedon ensimmäisten joukossa. Työnhaussa aikaa hukattavaksi ei ole, ja siksi muutkin työkalut kuin pelkästään työnhakuportaalit ovat hyviä täsmäaseita. Työnhaku on rankkaa työtä ja vaatii paljon panostusta, mutta kannattaa muistaa, että erottautumiskeinoja on paljon muutakin kuin luetellut asiat. Tärkeintä on aloittaa heti ja sitten valita sodat mitkä haluaa voittaa. 

Tässä vielä kaksi konkreettista vinkkiä oman myynnin työn löytämiseen! Voit laittaa myös minulle ja muille baronalaisille verkostoitumispyynnön LinkedInissä ja tuoda oman äänesi keskusteluun! 

LIITY MYYNNIN AVOIMET TYÖTEHTÄVÄT SUOMESSA FB-RYHMÄÄN

Myynti_ja_kauppa

Aiheet: MyyntiUravinkitMyyntityö

Kirjoittanut:

Valtteri Karjula

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

New call-to-action