Näin haet tietoa rekrytoivasta yrityksestä [VIDEO]

Löysit sopivan työpaikan, mutta et tiedä työpaikan tarjoavasta yrityksestä kuin nimen. Työpaikkailmoitus ja yrityksen nettisivut eivät myöskään tarjoa tarpeeksi lisätietoa. On aika tehdä omat kotiläksyt ja ottaa selvää yrityksestä. Näistä tiedoista on hyötyä myös työhakemusta ja mahdollista työhaastattelua ajatellen. Tuleva työnantajasi osaa varmasti arvostaa hakijaa, joka on aidosti kiinnostunut heistä. Tsekkaa video ja lue alla vinkit, jotka kokosimme yhdessä Barona IT:n Janne Borron kanssa.

Miten yritys viestii itsestään

Googlen kautta on varmasti helpointa alkaa tekemään perusselvitystä yrityksestä. Luonnollisesti yrityksen nettisivut ja sometilit paljastavat, millä tavoin yritys viestii itsestään, ihmisistään ja tekemisistään. Mieti, millaisena sinä näet yrityksen verkon välityksellä. Puhutteleeko yrityksen tyyli sinua myös henkilökohtaisesti, ei vain ammatillisesti?

Vaikuttaako siltä, että yrityksessä olisi kiva työskennellä nimenomaan sinun tyyppisen ihmisen? Paistaako aitous yrityksen brändivideolla vai kalskahtaako meininki päälleliimatulta? Kiinnitä huomiota kokonaisvaikutelmaan, millainen yleisfiilis sinulle yrityksestä jää. Ostaisitko heidän palveluitaan/tuotteita?

"Voisitko nähdä itsesi yrityksen logopaita päällä? Jos vastaus on ainakin varovainen kyllä, kannattaa jatkaa selvitystä."

 

Talouden tunnusluvut ja medianäkyvyys

Talouden tunnuslukuja ei voi piilottaa brändilliseen pölyyn, joten käy tsekkaamassa yrityksestä ainakin liikevaihdon kehitystä koskevat tiedot esim. Fonectasta, mikäli yritys ei niitä itse sivuillaan kerro. Yrityksestä löytyviin uutisiin kannattaa suhtautua maltillisesti. Harvasta yrityksestä kirjoitetaan ylitsevuotavan ihania otsikoita. Useimmat yritykset eivät välttämättä edes mediassa näy, joten mediaosumien määrä ei automaattisesti kerro yhtään mitään.

"Toisaalta, jos yritys on ollut mediassa esillä esim. työntekijöihin, työehtoihin tai työnantajamielikuvaan liittyvien teemojen osalta, on varmasti hyödyllistä tsekata nämä läpi."

 

Keskusteluspalstat, rankingsivustot ja some

Tuntopalvelun ja Glassdoorin kaltaisten sivustojen kautta on mahdollista nähdä muiden ihmisten arvioita yrityksestä. Suhteuta silti palaute yrityksen muuhun viestintään. Kuten hotelli- ja ravintola-arvosteluissa, myös näissä palveluissa voi välillä korostua ääripäiden näkemykset. Toki, jos joku on antanut omalla nimellään yrityksestä suosituksia tai esimerkiksi kehunut työnantajana, on yritys varmasti jotain tehnyt oikein.

"Keskustelupalstoilta ja somesta voit löytää yrityksen työntekijöiden (nykyisten ja entisten) kommentteja ja näkemyksiä yrityksestä, mutta viime kädessä sinä päätät, kuinka paljon annat niille painoarvoa."

 

Ystävien ja tuttavien kokemukset, oma verkosto

Tunnetko jonkun, joka olisi töissä yrityksessä, johon sinä haet nyt töihin? Kannattaa ehdottomasti kontaktoida ja kysyä, mistä hän tykkää nykyisessä työnantajassaan. Tuttujen ja puolituttujenkin kommentit valottavat yrityskulttuuria ja meininkiä ”talon sisällä”. Verkostojen kautta voit myös saada sellaista tietoa yrityksestä, joka ei välttämättä näy ulospäin. Kaikki eivät osaa pitää meteliä tekemisestään ja yrityksiä voi vaivata myös turha vaatimattomuus.

"Mielikuvat eivät vastaa aina yrityksen arkea ja voit yllättyä iloisesti kun kuulet kaverin kaverilta, että tässä yrityksessä on hyvä pöhinä päällä."

Lisäksi tehtävä johon olet hakemassa, on todellisuudessakin juuri niin mielenkiintoinen ja haastava, kuin mitä hakuilmoituksessa on annettu ymmärtää.

 

Arvomaailma ja yrityksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Yhä useammalle on merkitystä sillä, miten yritys toimii suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan. Vaikka et etsisi alan edelläkävijää, haluat ehkä tietää, millä keinoin yritys pääsee tavoitteisiinsa ja millä tavoin se harjoittaa liiketoimintaansa. Onko tekeminen läpinäkyvää ja jollain tavalla kestävää? Kohtaavatko sinun arvosi yrityksen arvojen kanssa?

"Millä tavoin voisit kokea tekeväsi merkityksellistä työtä juuri tässä yrityksessä? Jos löydät itsesi kannalta myönteisiä vastauksia näihin kysymyksiisi, olet varmasti tekemisessä yrityksen kanssa, josta löydät hengenheimolaisuutta." 

 New Call-to-action

 

Aiheet: UravinkitTyönhakuVideotTyötraineri

Kirjoittanut:

Katriina Sahlman

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää
Avoimet_työpaikat