Näin menestyt myyntityössä

Barona_Sales_and_retail (1)

Baronan Mikonkadun toimistolla keskusteltiin myynnistä. Kutsuimme pienen joukon myyntityöstä kiinnostuneita sparraamaan myynnistä sekä kuulemaan Baronan tarjoamista kesätyömahdollisuuksista myynnin parissa. Halusimme tilaisuudessa selvittää, mitä myyminen on? 

Tilaisuuden tervetuloa-sanat lausui rekrytointikonsultti Julia Harjula. Avauspuheessa Julia avasi omia kesätyökokemuksia ja palasi ajassa takaisin aivan työuransa alkutaipaliin. Julian mukaan hänen käänteentekevin juttu työuralla oli ollut se, ettei hän tullut aikoinaan valituksi töihin. Se avasi Julian silmät ja laittoi miettimään uusia mahdollisuuksia; tie myyntiuralle aukesi ja jatkui jatkumistaan.

Julia kertoi, että Baronan myynti ja kauppa toimiala toimii valtakunnallisesti 30 paikkakunnalla ja työllistää yli 6000 alan ammattilaista kuluttaja- ja yritysmyynnin tehtäviin. Tavoitteena koko toimialalla on tarjota työntekijöille elämää kestäviä työuria ja nostaa myyntityön arvostusta.

Mitä myyminen on?

Julian inspiroivan tarinan ja avaus-sanojen jälkeen Baronan myynnin ja kaupan myyntijohtaja Jussi Rissanen asteli lavalle. Jussi jakoi heti tilaisuuteen saapuneet vieraat pareihin, ja antoi heille tehtäväksi määritellä mitä myyminen on. Hetken rupattelun jälkeen aloimme purkaa vastauksia.

Myyminen on,

  • ihmisosaamista
  • asiakaspalvelua
  • luottamuksen rakentamista
  • sitkeyttä ja kärsivällisyyttä
  • kuunteleminen (2 korvaa, 1 suu = 2/1)
  • luovuutta

Jussi jakoi vuolaasti valveutuneelle yleisölle kiitosta ja kertoi heidän olevan jo tällä tietotaidolla valmiita myyjiksi. Osa olikin tullut tilaisuuteen juuri työpaikkojen perässä, toiset vain kouluttautumaan. Jussin esityksessä ilmeni myös se, että nykyaika ja tekoälyn lisääntyminen korosti yksilön ominaisuuksia. Hän peräänkuulutti eritoten myyntitaitoja, ja kykyä kohdata toisia ihmisiä. Tutkimuksista riippuen, myyjän ulosannista ja samalla lopputuloksesta 15% muodostui sanoista, 25% äänenpainosta-ja sävystä ja loput 60% kehonkielestä.

"Myynnin kultainen kolmio: asiakas, tuote ja sinä. Tämä on kuin tuli, joka tarvitsee palaakseen ainetta, lämpöä ja happea."

Miten valmis olisit hyppäämään myyntiuralle? 

Yleisöltä kysyttiin kouluarvosanoin vastauksia omasta valmiudesta hypätä myyntiuralle. Vaikka arvosanana-asteikko olikin nelosesta kymmeneen, osa vastasi jopa kaksitoista! Tilaisuudessa vieraana ollut Joanna ( kuvassa alla ) oli työskennellyt aiemmin asiakaspalvelu-tehtävissä. Hänen mukaansa kaikki työkokemus oli hyväksi ja aiemmin asiakaspalvelua tekevänä, työ opetti tuntemaan ja kohtaamaan erilaisia ihmisiä. Joanna näki myös ständimyynnin yhdeksi mahdollisuudeksi ja hän voisi kokeilla sitä ensin vaikka kesän ajan. Joannan ystävistä moni työskenteli "face-to-face"-myynnin puolella.

60228817_609815856096935_3814211201169096704_n (1) (1)

 

Tilaisuudessa Julia esitteli yleisölle kolme vaihtoehtoa Baronan tarjoamista myyntitöistä: face-to-face myynti, ständimyynti ja myyjäksi TelialleSaimme pidettyä näihin kolmeen työtehtävään nopeat haastattelut ja tilaisuuteen osallistujat saivat kysellä mitä työ piti sisällään. Rupattelu myyntityöstä jatkui toisten odottaessa haastatteluja.

Onnistuneen iltapäivän lopputulemana meille vahvistui ajatus siitä, että myynti on vaativa joukkuepeli.  Lopulta tuloksen ratkaisevat osaavat, innostuneet ja ammattitaitoiset tekijät, joilla on kyky synnyttää arvoa asiakkaalle. Kiitos tilaisuuden osallistujille ja järjestäjille!

Hyppää mukaan myynnin maailmaan:
TUTUSTU BARONAN VAPAISIIN MYYNNIN TEHTÄVIIN!

Aiheet: AsiakaspalveluMyyntityöAjankohtaista

Kirjoittanut:

Valtteri Karjula

Uusimmat kirjoitukset

Avoimet_työpaikat