Myynnin perustuessa luottamukseen ja ennen kaikkea kahden tai useamman ihmisen väliseen sopimukseen tuotteesta tai palvelusta, ostaja haluaa asioida myyjän kanssa, jonka tuntee.
Kuva: Elina Simonen
"Tästä päästäänkin ensimmäiseen suosikkimyyjän ominaisuuteen; hän uskaltaa ja haluaa myydä."
Suosikkimyyjä tuo turvaa
Henkilökohtaisia syitä omien suosikkimyyjien käyttöön ja myyjäverkoston keräämiseen on monia. Esimerkkinä käyköön vaikka auton vaihtaminen tai vakuutusten päivittäminen. Nykyinen oma asiointi näiden aiheiden parissa tapahtuu WhatsApp-tai Twitter-viestillä. Pienellä "speksauksella" suosikkimyyjä auttaa ongelmassa kuin ongelmassa. Ehkä painavin syy suosikkimyyjien keräämiseen ja käyttöön johtuu turvallisuudesta. Tuotteissa ja palveluissa saattaa välillä ilmetä vikoja tai reklamoinnin tarpeita, ja tällöin myös suosikkimyyjä säntää apuun. Hän palvelee myös tällöin ostajaa samalla innolla kuin varsinaista kauppaa tehdessä.
"Ostaja ei myöskään syytä tuotteesta ensimmäisenä myyjää. Koskaan käytetty auto ei ole virheetön, mutta välillä se melkein voi sitä olla."
Toinen turvallisuuteen liittyvä seikka piilee siinä, että vian tai reklamoinnin tarpeen ilmestyessä ostajalle, tapahtumat eivät yleensä sijoitu toimistoaikaan. Äkillinen tarve tai ongelma voi ilmestyä yhtä hyvin yöllä, ja ostaja ei halua kuluttaa omaa seuraavan päivän työaikaansa asian hoitamiseen. Asiakkaan ollessa voimaton ilmestyneen tarpeen edessä, suosikkimyyjä on samalla tavalla sitä. Kuitenkin pelkän reagoinnin ja seuraavien toimenpiteiden kertomisen kautta hän aloittaa reklamoinnin hoidon heti yhteydenoton jälkeen. Suosikkimyyjä välittää asiakkaalle seuraavat tehtävät asiat ja valaisee prosessin etenemisen. Asia saadaan ennen pitkää kuntoon.
Suosikkimyyjä on sosiaalinen ja ei istu pelisilmän päällä
"Sosiaalinen media on kuiskauskanava kokemusten ja suositteluiden suhteen."
Mitä itse suosikkimyyjän työhön tulee, heillä näyttää olevan selkeä halu pyrkiä eteenpäin omassa ammatissaan. Tämä henkilökohtainen kasvu ei missään vaiheessa kuitenkaan unohda asiakasta vaan parhaassa tapauksessa kuljettaa sitä uusien tuotteiden ja parempien palveluiden pariin. Jokaisella suosikkimyyjistäni on valtavan korkea moraali ja mielenkiinto työtään kohtaan. He kokevat menevänsä eteenpäin, mutta samalla he kokevat olevansa omassa ammatissaan juuri tänään.
Se jääköön lopulliseksi arvoitukseksi, onko tie suosikkimyyjäksi tahallinen vai tarkoituksella rakennettu itse myyjän puolelta. Jostain myynnin työtehtävästä se matka on kuitenkin aloitettu.
Aiheet: Työelämän taidot, Myyntityö