Onko sinulla suosikkimyyjää?

barona_blogikuva_valtteri

Myynnin perustuessa luottamukseen ja ennen kaikkea kahden tai useamman ihmisen väliseen sopimukseen tuotteesta tai palvelusta, ostaja haluaa asioida myyjän kanssa, jonka tuntee.

Kuva: Elina Simonen

Omassa elämässäni olen tietoisesti ja välillä tiedostomatta kerännyt käyttööni myyjäverkostoa, jonka kautta koen hyötyväni erilaisissa hankinnoissa. Hankinnat voivat olla jääkiekkomaila tai uusi auto, mutta aina kyse ei ole pelkästään rahallisesta hyödystä. Koen saavani suosikkimyyjien kautta palveluasennetta, ajan ja vaivan säästöä sekä välitöntä reagointia. Laiskuuden ja ajan puutteen vuoksi olen kerännyt verkostooni sellaisia myyjiä, joiden kanssa asiointi on mutkatonta ja ajasta tai paikasta riippumatonta.
 
Keräämäni myyjäverkostot täydentyvät ostos tai hankinta kerrallaan. Pyrin jättämään mieleeni muistijäljen myyjästä, jonka kautta olen a) tehnyt onnistuneen hankinnan tai b) saanut muuten hyvää asiakaspalvelua. Monesti myös alkuun pieleen menneet ostokset opettavat eniten ja nostavat esiin hyviä myyjiä ja asiakaspalvelijoita. Tällöin verkostoon saattaa solahtaa jokin sellainen, joka ei muuten sinne olisi koskaan eksynyt.

"Tästä päästäänkin ensimmäiseen suosikkimyyjän ominaisuuteen; hän uskaltaa ja haluaa myydä."

Suosikkimyyjä tuo turvaa

Henkilökohtaisia syitä omien suosikkimyyjien käyttöön ja myyjäverkoston keräämiseen on monia. Esimerkkinä käyköön vaikka auton vaihtaminen tai vakuutusten päivittäminen. Nykyinen oma asiointi näiden aiheiden parissa tapahtuu WhatsApp-tai Twitter-viestillä. Pienellä "speksauksella" suosikkimyyjä auttaa ongelmassa kuin ongelmassa. Ehkä painavin syy suosikkimyyjien keräämiseen ja käyttöön johtuu turvallisuudesta. Tuotteissa ja palveluissa saattaa välillä ilmetä vikoja tai reklamoinnin tarpeita, ja tällöin myös suosikkimyyjä säntää apuun. Hän palvelee myös tällöin ostajaa samalla innolla kuin varsinaista kauppaa tehdessä.

"Ostaja ei myöskään syytä tuotteesta ensimmäisenä myyjää. Koskaan käytetty auto ei ole virheetön, mutta välillä se melkein voi sitä olla."

Toinen turvallisuuteen liittyvä seikka piilee siinä, että vian tai reklamoinnin tarpeen ilmestyessä ostajalle, tapahtumat eivät yleensä sijoitu toimistoaikaan. Äkillinen tarve tai ongelma voi ilmestyä yhtä hyvin yöllä, ja ostaja ei halua kuluttaa omaa seuraavan päivän työaikaansa asian hoitamiseen. Asiakkaan ollessa voimaton ilmestyneen tarpeen edessä, suosikkimyyjä on samalla tavalla sitä. Kuitenkin pelkän reagoinnin ja seuraavien toimenpiteiden kertomisen kautta hän aloittaa reklamoinnin hoidon heti yhteydenoton jälkeen. Suosikkimyyjä välittää asiakkaalle seuraavat tehtävät asiat ja valaisee prosessin etenemisen. Asia saadaan ennen pitkää kuntoon.

Suosikkimyyjä on sosiaalinen ja ei istu pelisilmän päällä

Sosiaalinen media auttaa meitä kaikkia suosikkimyyjien ja myyjäverkoston kasvattamisessa. Sosiaalisessa mediassa vaikuttavat myyjät ymmärtävät "somen tuoman paineen" ja näin ollen he haluavat toimia sekä myydä vastuullisesti. Koen, että ilmiö on sama kuin kuvitteellisessa pienessä kaupungissa, missä paikallisen rautakaupan myyjän kannattaa myydä vastuullisesti eikä levittää huonoa mainetta pienen paikkakunnan keskuudessa. Naapurilta kysytään ja sille kerrotaan. Kaikki tietävät tämän.

"Sosiaalinen media on kuiskauskanava kokemusten ja suositteluiden suhteen."

Mitä itse suosikkimyyjän työhön tulee, heillä näyttää olevan selkeä halu pyrkiä eteenpäin omassa ammatissaan. Tämä henkilökohtainen kasvu ei missään vaiheessa kuitenkaan unohda asiakasta vaan parhaassa tapauksessa kuljettaa sitä uusien tuotteiden ja parempien palveluiden pariin. Jokaisella suosikkimyyjistäni on valtavan korkea moraali ja mielenkiinto työtään kohtaan. He kokevat menevänsä eteenpäin, mutta samalla he kokevat olevansa omassa ammatissaan juuri tänään.

Se jääköön lopulliseksi arvoitukseksi, onko tie suosikkimyyjäksi tahallinen vai tarkoituksella rakennettu itse myyjän puolelta. Jostain myynnin työtehtävästä se matka on kuitenkin aloitettu.


Myynti_ja_kauppa

Aiheet: Työelämän taidotMyyntityö

Kirjoittanut:

Valtteri Karjula

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää
Avoimet_työpaikat_M&K