Pitkään töissä ollut sparraa kaikki muutkin entistä paremmaksi

Marko Pynnönen on jo kokenut baronalainen ja työskennellyt DNA:n Jyväskylän puhelinpalvelukeskuksessa vuodesta 2010 saakka. Hänen seitsemän vuoden kokemuksestaan hyötyy koko työyhteisö: Marko neuvoo, jos pyydetään.  

Haastatellessani Markoa Jyväskylän toimiston taukotilassa aloitimme juttelun luonnollisesti hänen aiemmista työkokemuksistaan. Hän on tehnyt 13 vuoden face-to-face myynnin rupeaman, ja sen jälkeen Marko päätyi DNA:lle myymälämyyjän työhakemuksen kautta. Hän ei tullut valituksi hakemaansa tehtävään, mutta pian rekrytoija soitti ja kysyi Markon kiinnostusta työllistyä puhelinpalvelukeskukseen.

 

"Olin mielikuvien vanki, ja en syttynyt aluksi yhtään ajatuksesta tehdä puhelinmyyntiä."

 

Lopulta mieli muuttui ja nyt Marko on ollut DNA:lla seitsemän vuotta. Sen huomaa: työkaveri jos toinenkin saattaa kysyä Markolta neuvoja työhön. 

"Olen nähnyt pitkän uran aikana paljon uusia työkavereita. Kokemukseni kautta pystyn sparraamaan ja auttamaan muita. Jos niin tahdotaan", hän sanoo. 

 

Talvisin aina Aasiaan 

Puhelinmyynnin luonne sopii Markolle, sillä hänen perheensä asuu Aasiassa ja siellä vierailu rytmittää vuotta. Marko pitää yleensä kesälomansa marras-joulukuun vaihteessa ja matkustaa silloin perheen luokse Aasiaan.

Arkena Jyväskylän puhelinpalvelukeskuksessa työtä tehdään aamuisin ja iltaisin. Aamuvuoro alkaa esimerkiksi kello 8.45 ja loppuu 14.45. lltavuoro taas kello 14.30 ja loppuu kello 20.30. Vuorojen rytmi kulkee niin, että on työntekijällä on kaksi perättäistä aamuviikkoa ja sen jälkeen yksi iltaviikko.

Ulkopuoliset ihmettelevät monesti kuuden tunnin työpäivää, mutta Markon mukaan se on sopivan mittainen jakso, minkä aikana työtä jaksaa tehdä hyvällä energialla.

 

Työilmapiirillä on iso vaikutus

Pyrin haastattelun aikana selvittämään, mistä Markon työmotivaatio syntyy. Hänen työhistoriaa katsoessa selvisi, että Marko ei ollut tottunut tekemään kovin lyhyitä työsuhteita. Nykyiset seitsemän vuotta puhelinmyynnin parissa ovat vahvistaneet sen, että työilmapiirillä on valtava vaikutus jokaisen arkeen ja työssä jaksamiseen.

"En minä sitä myöskään kiellä, etteikö perhe olisi yksi motivaatio rahan tarpeeseen."

Marko kehui ylväästi DNA:n tapaa siinä, että töitä saa tehdä enemmänkin, jos on itsellä halua. Yksi mahdollisuus on tulla lauantaina töihin.

Uusille työntekijöille Marko haluaa viestittää sen, että jos jollakin on ennakkoluuloja puhelinmyyntiä kohtaan, ne kannattaa unohtaa ja kokeilla työtä ennen sen lyttäämistä.

Oppina puhelinmyynnistä Marko kokee saaneensa sen, että myyntitaitoja tarvitaan jo pelkästään oman osaamisen ja työelämän turvaamiseen. Myynnin kokemusta harvoin nähdään nimittäin huonoksi. Vaikka teknologia kuinka ympärillämme kehittyy, tänäkin päivänä moni myynnin tehtävä perustuu puhelimella tehtävään työhön.

DNA:n töitä tehdään myös Espanjassa. Katso video Fuengirolasta: 

 

 

 

Mitä puhelinmyynti vaatii työntekijältä?

Keskustelun lopussa sivusimme puhelinmyynnin henkistä puolta työntekijän kannalta. Työ punnitsee työntekijän omaa päättäväisyyttä ja tahtoa. Markon mukaan on hyväksi, jos puhelinmyynnissä on vähän normaalia paksunahkaisempi, eikä ota henkilökohtaisesti huonoimpia puheluita. Puhelinmyynti on kasvoton tapahtuma, missä puheella ja äänenpainolla on täysi valta.

"Pohjoismaisten operaattorien keskuudesta tehdyn tutkimuksen mukaan DNA sijoittui samalla operaattoreiden tehokkaimmaksi puhelinmyynnissä. Heillä on vähiten puheluita per tehty kauppa."

Niin Marko kuin moni hänen työkaverinsakin näkevät puhelinmyynnin niin tienestinä kuin henkilökohtaisena panostuksena omaan tulevaisuuteensa työelämässä. Itselleen sopiva työrytmi ja lyhyet työpäivät jättävät tilaa myös harrastuksille.

Vaikka Markolla ei ole sinänsä mitään hätää asua ja työskennellä Jyväskylässä, hän unelmoi muuttavansa ehkä joku päivä toiselle puolelle maailmaa, perheensä luo. Työ ja työnkuva voisivat silti pysyä samoina. 

Kiinnostuitko työstä DNA:lla? Katso avoimet paikat tästä: 

Ulkomaille tai Suomeen - tule DNA:lle!

Aiheet: MyyntiTyöntekijätarinatMyyntityö