Suojaa tilisi ja profiilisi - 10 nopeaa vinkkiämme

Nostokuva-privacy-FI

Erilaiset digitaaliset palvelut helpottavat meidän jokaisen elämää. Samalla on tosi hyvä muistaa, että pitää omasta profiilista hyvää huolta ja minimioi näin riskit tulla identiteettivarkauden kohteeksi. Lyhyesti tämä "varkaus" meinaa sitä, että joku tavalla tai toisella saa sinun yksityistilisi omaan käyttöönsä. Oikeuksien palauttaminen takaisin oikealle omistajalle voi olla välistä aikaa vievää, joten kannustamme seuraavien vinkkiemme avulla huolehtimaan oman tilisi ja profiilisi tietoturvasta. 

ÄLÄ LUOVUTA HENKILÖTIETOJASI ILMAN HYVÄÄ SYYTÄ

1. Mieti tarkkaan, mille verkkosivuille annat henkilötietojasi. Muista myös luovuttaessasi henkilötietojasi eteenpäin, että olet täysin tietoihin, mihin vastapuoli tulee tietojasi hyödyntämään ja että olet antanut siihen luvan.

2. Tarkista käyttämiesi palveluiden tilitiedot, ettei niihin ole jäänyt vanhoja s-postiosoitteita. Ole myös tarkkana, mitä linkkejä klikkailet – oli kyse sitten sähköpostista, tekstiviestistä tai WhatsApp-viestistä läheiseltäsi. Linkki ei välttämättä vie sinne minne se nopealla vilkaisulla näyttää.

3. Älä lähetä henkilötietojasi sosiaalisen median palvelujen kautta, vaan käytä sellaisia sivustoja ja alustoja, joiden tietoturvasta voit olla täysin varma ja joiden tietosuojarekisteri on ajantasalla. 

HYÖDYNNÄ KAKSIVAIHEISTA TUNNISTAUTUMISTA

4. Aktivoi kaksivaiheinen tai vahva tunnistautuminen kaikkiin käyttämiisi digitaalisiin palveluihin, jotka tätä mahdollisuutta tarjoavat. Ohjeita tähän löydät myös palvelutarjoajien omista kanavista.

5. Älä säilytä salasanoja tai PIN koodeja sisältäviä tietoja siten, että ne voivat päätyä ulkopuolisiin käsiin. Älä esimerkiksi säilytä maksukortin tunnuslukua samassa paikassa kortin kanssa. Käytä eri palveluissa eri salasanoja. Salasanojen hallintasovellus helpottaa arjessa.

6. Varmista, että käyttämiesi verkkolaitteiden ja käyttöjärjestelmien ohjelmistot ja haittaohjelman torjunta ovat ajan tasalla. Näitä on syytä päivittää säännöllisesti. Sama koskee mobiililaitteiden applikaatioita. Näiden osalta voit asettaa automaattiset päivitykset, niin arki on helppoa.

7. Pidä työ- ja yksityistilit ja -profiilit erillään ja noudata työnantajasi tietoturvaohjeita koskien mm. eri digitaalisten palvelujen ja alustojen käyttöä.

ÄLÄ MENE PANIIKKIIN, VAAN TOIMI RIPEÄSTI 

8. Jos kuitenkin kaikesta varautumisesta huolimatta huomaat joutuneesi mahdollisen identiteettivarkauden kohteeksi, esim.

-Saat laskuja tilaamattomista tuotteista/palveluista
-Luotto-/maksukorttiasi on käytetty luvatta
-Kuviasi ja/tai henkilötietojasi on näkyvillä jossain sellaisessa digitaalisessa palvelussa johon
et ole itse rekisteröitynyt
-Nimissäsi tai some/sähköpostitilisi kautta lähetetään mainosviestejä, tietojenkalastelu- tai muuta haitallista sisältöä
-Digitaaliseen palveluun, jossa sinulla on tili/profiili, yritetään kirjautua tunnuksillasi etkä itse ole sitä tekemässä
-Et pääse kirjautumaan omalle tilillesi/profiilisi

PYYDÄ TARVITTAESSA APUA ULKOPUOLISILTA TAHOILTA

Ilmoita siitä viipymättä omille yhteistyökumppaneillesi ja lähipiirillesi. Jos puolestaan huomaat, että lähipiiriisi kuuluva henkilö on joutunut identiteettivarkauden uhriksi, infoa läheistäsi asiasta puhelimitse tai pikaviestimellä. Muista kuitenkin varmistaa, että vastaanottaja on oikea henkilö, eivätkä viestit päädy väärälle taholle.

9. Lisäksi sosiaalisen median palveluissa on poikkeuksetta mahdollisuus raportoida tilanteesta palveluntarjoajalle. Jos huomaat, että läheisen ihmisen tili puuhailee hämäryyksiä – raportoi se välittömästi itse! Autat näin ystävääsi ja suurimmilta vahingoilta usein vältytään.

10. Tarkemmat toimintaohjeet löydät esimerkiksi Rikosuhripäivystyksen sivuilta: Miten voin suojautua identiteettivarkaudelta ja vähentää siitä koituvien muiden rikosten riskejä?

Ja viimeisimpänä ja melkeinpä tärkeimpänä: Älä huolestu turhaan!  Digitaalisuus mahdollistaa monia hienoja juttuja, joten tietoturva on loppupeleissä kuin hampaiden pesu. Perusjuttu, jonka jokainen voi hoitaa ja ehkäistä monta reikää.


Baronassa käsitellään suuri määrä henkilötietoja joka päivä, ja työntekijöidemme ja asiakkaidemme tietosuoja ei ole vain sydämen asia - se on liiketoimintamme peruskallio. 

Vinkit blogiin antoi Baronan IT Manager ja kyberturvallisuuden asiantuntija Heikki Paananen.

New call-to-action

Aiheet: TyöelämäTyönhakusosiaalinen media

Kirjoittanut:

Katriina Sahlman

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Avoimet_työpaikat