Tiimityöllä tuloksiin TietoEVRYn Service Deskissä

Service Desk Specialistin arki on monipuolista työtä, jossa ei pääse tylsistymään. TietoEVRYn Helsingin level 1 Service Deskissä työskentelevä Pasi nauttii etenkin hyvien asiakaskohtaamisten tuomasta onnistumisen ilosta.

- Työni on käytännönläheistä, rentoa ja palkitsevaa. On hienoa, kun saan ratkaistua ongelman, joka on riivannut asiakasta viikkoja. Voisinkin suositella tätä työtä erityisesti ihmisille, jotka tykkäävät asiakaspalvelusta ja ruohonjuuritason IT-ongelmien ratkaisemisesta. Sosiaalinen, ongelmanratkaisukykyinen ja kärsivällinen ihminen pärjää näissä hommissa varmasti.

Pasin työpäivät koostuvat monenlaisesta ongelmanratkaisusta niin puhelimessa kuin sähköpostitsekin. Asiakkaiden määrä vaihtelee päivittäin.

- Avustan pitkälti aika tavanomaisissa IT-ongelmissa. Suurin osa työtehtävistäni koostuu puhelimessa asiakkaiden kirjautumisongelmien ratkomisesta ja muista suht simppeleistä tehtävistä. Joskus asiakkaan näyttö ei vaikkapa yhdisty, tulostin ei toimi tai järjestelmissä on jotain häikkää.

Pasi kertoo, että ennen TietoEVRYllä työskentelyä hän on ratkonut kinkkisempiäkin tilanteita, joten työ ei ole aiheuttanut hänelle harmaita hiuksia.

- Service Deskissä työskennellessä monipuolinen perustason IT-osaaminen auttaa jo pitkälle. Tärkeitä taitoja ovat muun muassa Office-ympäristön hallinta. Myös Outlook, Excel ja Teams kannattaa tuntea sekä tietää jotain myös palvelimista. Sanoisin kuitenkin, että pohjaksi riittää se, että on tehnyt paljon tietokoneella ja Windows on ympäristönä tuttu.

Hyvä perehdytys takaa onnistumisen hetket myös etänä

Töitä tehdään TietoEVRYllä paljon etänä. Jonkin aikaa työtä tehtiin hybridimallin mukaisesti kaksi päivää viikosta paikan päällä, mutta muuttuneiden suositusten myötä työ muuttui syksyllä jälleen etätyöksi. Pasin mukaan muutos ei paljoa menoa haittaa.

- Sain kattavan perehdytyksen paikan päällä ensimmäisten parin viikon aikana ja etänä työskentely on sen turvin sujunut hyvin. Tiimiin tutustuminen on toki ollut hitaampaa kuin normaalisti, mutta onneksi toimistopäivinä olen kuitenkin päässyt tapaamaan tiimikaverini myös livenä. Moni tiimiläinen on aloittanut tänä vuonna, ja uusille tulokkaille meillä on perehdytys-chatti. Sen ideana on kysellä ja heitellä ajatuksia, ja kaikki auttavat kaikkia. Näin jokaisen erityisosaamista saadaan hyödynnettyä.

Eniten Pasia onkin vuoden mittaan yllättänyt se, miten mukavaa ja helppoa etätyöskentely on. Toisaalta myös toimistolla käyminen on tuonut tervetullutta vaihtelua arkeen silloin, kun etätyösuositus on sen sallinut. TietoEVRYn Service Desk sijaitsi aikaisemmin Pohjois-Haagassa kauppakeskus Kaaren läheisyydessä, mutta muutti tänä vuonna pääkonttorin upeisiin tiloihin Keilaniemeen.

- Tilat ovat mielestäni hienot, niistä tulee mieleen sellainen elokuvamainen iso teknologiakampus. TietoEVRYllä on oma kerros, josta on huikeat näkymät. Meillä on tosi hyvä porukka ja toimistolla on aina ollut mukavan rento fiilis. Esihenkilöt ovat hyviä tyyppejä ja yhteishenki on erinomainen runsaasta etätyön määrästä huolimatta. Diversiteettiäkin löytyy ja tiimissä on paljon myös nuorta porukkaa.

Monta polkua Service Deskiin

Monipuolisen työtaustan omaava Pasi opiskelee työn ohella HAMK:ssa IT-tradenomiksi. Tarkoituksena on valmistua vuodenvaihteessa.

- Työn ja opiskelun yhteensovittaminen on onnistunut hyvin, ja olen saanut TietoEVRYllä työskentelystä napattua muutaman opintopisteenkin. Olen tehnyt töitä 16-vuotiaasta asti ja työskennellyt muun muassa rakennusapulaisena, kone- ja metallialan kunnossapitoporukassa sekä kuriirin ja linjastotyöläisen rooleissa. Tein kone- ja metallialalle myös opintoihini liittyvän harjoittelun. Opintojen loppuvaiheen häämöttäessä halusin muuttaa Helsinkiin ja silloin törmäsin Baronan ilmoitukseen, jossa oli tarjolla IT-alan työpaikkoja pian valmistuville. Tein itselleni hakijaprofiilin ja pian rekrytoija olikin jo yhteydessä.

Pasi on yhteydessä säännöllisesti Baronan yhteyshenkilöönsä, joka kyselee kuulumisia esimerkiksi Teamsin välityksellä. Työsuhteeseen liittyvät asiat ovat Pasin mukaan sujuneet jouhevasti ja Baronan HR on aina tarjonnut nopeasti vastauksia ongelmatilanteissa.

Tulevaisuudelta Pasi toivoo lisää haasteita tietoliikenteen parissa sekä mahdollisuutta suorittaa esimerkiksi sertifikaatteja.

- Service Desk on mielestäni tosi hyvä ensimmäinen IT-alan työpaikka. Tässä työssä oppii tasaisesti yleisiä IT-asioita ja ongelmanratkaisua tietokonemaailmasta. IT-ala on laaja käsite, ja tätä kautta pääsee hyvin näkemään mikä itseä kiinnostaa - ja toisaalta myös mikä ehdottomasti ei kiinnosta. Työn määräkin on oikein sopiva, enkä stressaa työasioita vapaalla.

Kiinnostaako työ IT-alalla? Lue lisää ja kurkkaa avoimet paikat >>

Aiheet: ITTyöyhteisöuratarinaTyöntekijätarinat

Kirjoittanut:

Veera Kaukoniemi

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää