Töitä ja it-alan opintoja joustavasti rinnakkain

uratarina_teemu_makela-1

BIT Meets -artikkelisarjassa  tutustumme ICT-alan osaajiin. Nyt on vuorossa Atealla lähituessa työskentelevä Mikko.

Kuka olet?

Mun nimi on Mikko Kari ja työskentelen Atealla lähituessa, mutta teen satunnaisesti myös service desk hommia. Olen työskennellyt nykyisessä tehtävässäni noin vuoden verran. Valmistun pian IT-tradenomiksi Tampereen ammattikorkeakoulusta, mutta ennen sitä pitäisi saada vielä oppari valmiiksi.

Miten päädyit nykyiseen tehtävääsi?

Työskentelin aikaisemmin Motonetissä, mutta tietojenkäsittelyn opintojen loppusuoralla ajattelin, että olisi hyvä vaihtaa oman alan hommiin. Sain vinkin työpaikasta serkultani, joka on aiemmin tehnyt yhteistyötä Atean kanssa. 

Olen aina puuhaillut elektronisten härpäkkeiden kanssa ja rakentanut mm. tietokoneita. Aikaisemmalta koulutukseltani olen autoasentaja ja työskentelinkin muutaman vuoden Volvon merkkihuollossa. Lähituessa tulee tehtyä asennuksia ja koneiden purkuja, joten siitä on etua, että ruuvari pysyy kädessä. 

Mikä on työssäsi parasta?

Lähituki sopii minulle, sillä tykkään kohdata asiakkaat kasvotusten. Pidän työssäni siitä, että pääsen auttamaan muita – siitä tulee hyvä fiilis, kun saa ratkaistua teknisen ongelman. Atealla työskentelyssä parasta on ollut joustavuus, olen pystynyt keskittymään opintoihin ja ottamaan työvuoroja vapaille päiville. 

Normaalina työpäivänä päivystän Atean asiakasyrityksen toimipisteessä ja autan työntekijöitä teknisten haasteiden kanssa. Teen paljon ennakkoon määrättyjä hommia, mutta välillä vastaan tulee myös nopeita keikkoja, kun joku laite ei toimi. Yleensä minulla on yksi asiakas, mutta koronan myötä tilanne on hieman muuttunut ja lähituen tehtäviä on ollut vähemmän. Olen onneksi pystynyt tekemään service desk puolen töitä etänä, mikä on ollut kiva. Kesä oli myös siitä erikoinen, että tein pääasiassa keikkahommia, jonka myötä tuli istuttua paljon autossa.

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Koen, että lähituessa on hyvä kartuttaa alan kokemusta, sillä tehtäviä pääsee tekemään laidasta laitaan. On ollut kiva, kun osa asiakkaista on antanut vapaat kädet ja olen päässyt tekemään myös vaativampia hommia ja hyödyntämään koulussa opittuja teknisiä taitoja. Tulevaisuudessa haluan siirtyä järjestelmien ylläpitotehtäviin, mutta toistaiseksi olen tyytyväinen nykyisessä roolissani. 

Uskon, että Baronan kautta pystyy halutessaan vaihtamaan työtehtävää, ja toisaalta, jos esim. projekti loppuu, niin jostain muualta löytyy luultavasti jatkoa. 

New call-to-action

Aiheet: uratarinaTechsupport uratarinat

Kirjoittanut:

Henna Varis

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää