Työmatkasi voi muuttua tulevaisuudessa täysin

tyomatka1

Joko olet törmännyt MaaSiin – ilmiöön, joka muuttaa tapamme liikkua niin kuin Netflix muutti tavan, jolla kulutamme tv-sarjoja ja elokuvia? MaaS  -lyhenne tulee sanoista Mobility as a Service eli suomennettuna liikkuminen palveluna. Mikäli aihe on sinulle vielä tuntematon, niin nyt jos koskaan on hyvä hetki tutustua siihen. Saatat nimittäin kulkea työmatkasi tulevaisuudessa täysin toisella tapaa. 

Kokosimme yhteen 40 MaaSista kiinnostunutta ammattilaista ja järjestimme aiheesta ilmaisen Peer Talk -tilaisuuden toimistollamme. Paikan päällä kuultiin MaaS Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietasen ja OP:n Sonja Heikkilän kiinnostavat puheenvuorot, joissa paneuduttiin MaaSin tulevaisuuden näkymiin. Tilaisuuden vetäjänä toimi Barona IT:n Arja Martikainen.

null

MaaS mahdollistaa yksilöllisen tavan liikkua

 Whim -sovelluksen takaa löytyvä MaaS Global haluaa esittää meille kaikille yhden kysymyksen: mistä hinnasta sinä luopuisit omasta autosta? MaaS Globalin toimitusjohtajana toimiva Sampo Hietanen ei itse usko, että asia ratkeaa pelkästään uusien teknologioiden avulla, vaan todellinen ratkaisu syntyy ihmisten mielissä.

 – Tällä hetkellä yksittäisiä liikkumisvaihtoehtoja voidaan jo yhdistää yhden palvelun alle, mutta se ei vielä riitä. MaaS-konseptit toimivat vain, jos ihmiset voivat saavuttaa samat mahdollisuudet kuin omistamalla auton ja mieluiten jopa hieman enemmän, Hietanen sanoo. 

Ei ihme, että konseptia kehittäessä tulee ottaa huomioon henkilöautot: Liikenneturvan mukaan kodin ja työn välisistä kilometreistä 80 prosenttia kuljetaan henkilöautolla. Joukkoliikenteen osuus puolestaan on 14 prosenttia. 

– Tavoitteenamme on antaa käyttäjillemme vapaus päästä mihin tahansa maailmassa yhden sovelluksen avulla, korostaa Hietanen. 

null
Less hassle & greener cities. © Sampo Hietala, MaaS Global

Hietanen ja Whimin parissa työskentelevä tiimi uskoo, että MaaS tulee tarjoamaan ihmisille vähemmän säätöä, enemmän aikaa ja mahdollisuuden toimia ympäristöystävällisesti, ilman vapauden tai liikkuvuuden menettämistä. 

Hietanen haluaa kuitenkin huomauttaa, ettei kilpaileminen yksityisautoilun kanssa tule olemaan helppoa.

– Autoteollisuus on toiminut yli 100 vuoden ajan ja se on onnistunut tarjoamaan erinomaisia kokemuksia ja vapautta. Tämä ei kuitenkaan estä meitä tavoittelemasta alan parasta palvelukokemusta. Haluamme tarjota käyttäjille aidosti yksilöllisen kokemuksen, sillä todellisuudessa liikkumistarpeemme ovat hyvin erilaisia päivästä riippuen, toteaa Hietanen.

 

MaaS tarjoaa yrityksille uusia liiketoimintamalleja

 MaaS Globalin puheenvuoron jälkeen lavalle saapui OP:n Sonja Heikkilä, joka on yksi Suomen parhaiten tunnetuista MaaS-ammattilaisista. Sonjan vuonna 2014 julkaisema lopputyö herätti runsaasti kiinnostusta alalla ja viimeiset pari vuotta hän onkin johtanut OP:n MaaS-hanketta.

Siinä missä Whim yhdistää olemassa olevia liikkumisvaihtoehtoja yhden palvelun alle, on OP rakentamassa kokonaan uusia keinoja liikkua.

– Mikäli asiaa ajattelee meidän näkökulmasta, niin liikennevakuutukset ovat OP:n kaltaiselle toimijalle tärkeä osa liiketoimintaa. Nyt kun ajatus omistusautoista on muuttumassa, me haluamme olla mukana rakentamassa uusia ja pitkäaikaisia liiketoimintamalleja ilmiön ympärille, toteaa Heikkilä.

“The trend is from ownership to usership, and to deposit your money to something more profitable – or funnier – than a car.”

 

Heikkilä uskoo, että kaksi suurta ilmiötä ovat mahdollistaneet MaaSin:

1. Teknologian kehitys on antanut meille mahdollisuuden muuttaa kulutustottumuksiamme. Ajattele esimerkiksi itsestään ajavia autoja – tulevaisuudessa jokainen meistä voi vain nauttia automatkasta, ilman että ajaisimme autoa itse.

2. Ajatus esineiden omistajuudesta on muuttumassa. Olemme siirtymässä omistajista käyttäjiksi. Jatkossa yhä useampi meistä haluaa käyttää rahansa johonkin muuhun kuin omaan autoon. Samalla voimme unohtaa tulevat korjaukset tai uusien talvirenkaiden hankinnan ja saamme lisää aikaa perheen sekä ystävien parissa.

Näiden trendien lisäksi olisi kuitenkin äärimmäisen tärkeää, että kuluttajille olisi tarjolla riittävästi erilaisia MaaS-palveluita ja yrityksiä. MaaS tarjoaa yrityksille mahdollisuuden yhdistää julkisen liikenteen ja muiden palveluiden hyödyt käyttäjille yksilöllisellä tavalla. Tämä on yksi syy siihen, että MaaS on aidosti asiakaslähtöinen tapa toimia. 

null
Different needs of different individuals. © Sonja Heikkilä, OP Financial Group

Myös Heikkilä haluaa muistuttaa, että liikkumisvaihtoehtojen tarve vaihtelee niin elämäntilanteiden kuin viikonpäivän mukaan.

– OP haluaa tarjota vaihtoehdon auton omistamiselle. Voit jatkossa vuokrata auton käyttöösi minuutti kerrallaan, kuukaudeksi tai vaikkapa koko vuodeksi. Pääset nyt hyödyntämään autoa helposti mökkireissuilla tai lasten kyydittämisessä eri puolilla kaupunkia oleviin harrastuksiin.

 Puheenvuoronsa lopuksi Heikkilä haluasi vielä muistuttaa last mile -palvelusta. Ajattele, että olet matkustamassa vanhempiesi luokse junalla. Valitettavasti matkaa juna-asemalta määränpäähän on vielä 50 kilometriä, eivätkä bussit ole apunasi. Tässä tapauksessa MaaS-konseptit sekä yhteisomistajuus näyttävät todellisen voimansa: voit vuokrata auton vain loppumatkalle ja pääset sujuvasti perille ilman ylimääräistä säätöä.


Jos haluat pysyä kärryillä seuraavista tapahtumistamme, ilmoittaudu ennakkoon jo nyt: 
Varmista paikkasi tuleviin Peer Talk -tapahtumiin

Aiheet: Peer Talk

Aiheesta lisää

Blogit