Miika Pollari on ständimyynnin kirkkainta kärkeä

Miika Pollari ei ole ainoa Baronan kautta Telian myyntipisteellä työskentelevä myyjä, mutta kuinka se on mahdollista, että entisestä varastomiehestä on kuoriutunut niinkin lyhyessä ajassa yrityksen valtakunnallisesti "paras" ständimyyjä? Mitä Miika toivoo muiden tietävän ammatistaan?

Vuonna 2016 Miikan ystävä yritti ensimmäisen kerran houkutella Miikaa mukaan ständimyyjäksi, mutta silloin Miika vastasi vielä ei kiitos. Hän jatkoi varastotöiden tekemistä yövuorossa, kunnes alkoi kuitenkin mielessään pyöritellä vaihtoehtoa. Hän päätti hypätä ständimyyjäksi.

Sain rinnalleni heti yrityksen parhaan myyjän. Pääsin oppimaan välittömästi.

Alun perehdytyksessä tärkeintä Miikan mukaan oli oma tiimi ja se, että uudelle tulokkaalle kerrotaan auki, mitä tuotteita ollaan myymässä ja mitä eroa on mobiililaajakaistalla ja laajakaistalla? Myös johtamisella on suuri merkitys heti uuden työuran alussa, sillä hyvä johtaja miettii alusta alkaen ratkaisuja, kuinka jokainen myyjä saadaan kukoistamaan.

Koin johtamisen kahdenkeskiseksi ja henkilökohtaiseksi.

Uusia paikkoja ja kohtaamisia - kaksin

Kysyessäni Miikalta hänen normaalista työviikosta, hän kertoi työskentelevänsä alati muuttuvassa maastossa. Työpaikka sijaitsee eri ostoskeskusten, kauppojen ja messutapahtumien yhteydessä ympäri Suomea. Juttua kirjoittaessa, esimerkiksi viime viikolla hän oli Raumalla, viikonlopun Seinäjoella ja tulevan viikon Vantaalla. Työt ajoittuvat paljon viikonlopuille ja työtä tehdään seitsemän tuntia päivässä.

Haluatko reissuun - hae töihin Telian tiimiin Fuengirolaan

Fyysisen työpaikan vaihtuminen sopii Miikalle. Itse työssä on tärkeintä uusien asiakkaiden kontaktointi, sillä se on Miikan mukaan ainoa tie asiakkaiden tarpeiden määrittelyyn ja sitä kautta kauppaan. Viestiä, lähestymistyyliä ja keinoja päästä asiakkaiden juttusille täytyy pystyä vaihtamaan aina tilanteen mukaan. Kontaktointi ei saa myöskään olla aggressiivista.

Kun on mahdollisimman luonnollinen ja aito, silloin syntyy parhaat tulokset.

Koska töitä tehdään pareittain, työkuorma jakautuu kahdelle tekijälle ja Miikan mukaan tällä on vähintäänkin suuri henkinen merkitys. Jokaiselle parille on asetettu tiettyjä tavoitteita ja kun niihin pääsee, tienestit ovat sen mukaisia. Miika itse saa motivaatiota omista tuloksista, mutta yhdessä tekeminen ja toimiminen tiimissä on palkitsevampaa.  

Hyvä tiimihenki merkitsee. Työkavereiden kanssa tulee vietettyä niin paljon aikaa.

Suomen "paras" ständimyyjä

Haastattelun lomassa kävi ilmi, että Miika voitti Suomen Telian ständimyynnin sm-kilpailut. Ensin Telian myyntipisteillä pidettiin karsinnat ständimyyjien kesken ja kuukauden ajalta seurattiin, kuka myi eniten. Tämän jälkeen 40 ständimyyjää pyydettiin aluefinaaleihin, missä mitattiin kunkin yhden päivän panosta. Lopulta Miikan tie vei kaksipäiväisiin finaaleihin, jonka jälkeen hän voitti yhdeksän kilpailijan finaalin.

Voitossa minulle merkitsi eniten stipendi. Siinä kerrottiin tulos, joka on helppo myöhemmässä elämässä esittää.

En malttanut olla kysymättä, mitä erilaista Miika sitten teki voittaakseen kisan? Miikan mukaan ensinnäkään anti-sosiaaliset ihmiset eivät välttämättä ständimyyjän työssä pärjää. Toisekseen ilman tiimiä ei tule myöskään tulosta, sillä tiimin kautta oppii sekä näkee parhaat esimerkit. Kolmanneksi tuloksista ei saa, eikä pidä stressata. Jokainen kauppa määriytyy tarpeen mukaan ja myyjä voi loppu viimein erottautua vain aktiivisuudella.

Asiakasta kiinnostaa yleensä kuuluvuus ja hinta. Kartoitus pitää käydä aina huolellisesti läpi.

Miika miettii ständimyyjän työn antavan hänelle hyvät lähtökohdat tulevaisuuden työelämään, sillä tässä työssä oppii olemaan ihmisten kanssa. Varsinkin sellaisten, kenen kanssa ei muuten tulisi oltua tekemisissä. Miikan neuvot kuuluvat kiteytetysti:

  1. Myy oma moraali ja sydän mukana
  2. Myy kaikille tasapuolisesti – heille, jolla on tarve
  3. Vain kontaktoimalla pääset kauppoihin
  4. Jos haluat nostaa kauppojen määrää, kättele ja seiso kauppojesi takana
  5. Matki parhaita

Ständimyynnissä kenenkään taustalla ja kokemuksella ei ole väliä, jos vain itsellä on halu tehdä töitä korkealla asenteella sekä intohimoa saavuttaa tavoitteita. Miika toivottaa kaikki ständimyynnistä kiinnostuneet kokeilemaan työtä, sekä antaa yhden neuvon aloittaville; uutena työntekijänä ei kannata säikähtää alun vaikeutta.


Nautitko uusista asiakaskontakteista, asiakkaiden vakuuttamisesta ja kauppojen klousaamisesta? Etsitkö myyntityötä, jossa pääset tarjoamaan ihmisille moderneja tuoteratkaisuja kasvotusten?

New Call-to-action

Aiheet: AsiakaspalveluUravinkitmyyntiedustajaständimyynti