Sari Venäläinen: 3 + 2 työnhakuvinkkiä someen

Sosiaalisen median kuuluminen työnhakijan työkalupakkiin on nykyisin ennemmin sääntö kuin poikkeus - olipa kyseessä sitten ensimmäistä työpaikkaansa metsästävä vastavalmistunut tai jo pitkän uran tehnyt konkari.

Omaan työllistymiseeni sosiaalinen media on vaikuttanut todella paljon: olen saanut kaksi viimeisintä työpaikkaani hyvin pitkälti sosiaalisen median avulla tai ansiosta. Kaikenlaisia vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämiseen oman henkilöbrändin, sekä toisaalta omien työllistymismahdollisuuksien kannalta on sen myötä tullut annettua paljon ja monelle.

Lisäksi olen jonkin verran myös ihan kouluttanut somen käyttöä ja rohkaissut niitä, joille esimerkiksi Twitterin tai LinkedInin käyttö ei ole tuntunut luontevalta ilman harjoittelua. Työnhakijan kannalta tärkeimpiä sosiaalisen median kanavia ovatkin tyypillisimmin juuri LinkedIn, Twitter sekä nykyisin myös Facebook.

Kaikkia kanavia ei tietenkään tarvitse käyttää, vaan jokainen voi valita itselleen luontevimmat sekä ne, jotka parhaiten vastaavat työnhaun tavoitteita. Eri kanavien erot sekä hyvät ja huonot puolet on kuitenkin hyvä tiedostaa:

  • Aiemmin kaikista voimakkaimmin työelämäkanavaksi profiloitunut LinkedIn on menettänyt jossain määrin suvereniteettiaan Facebookille, jossa toimii nykyisin useita työnhakuun erikoistuneita keskusteluryhmiä (katso esim. Työnhaun neuvola). Tämän lisäksi on olemassa useita erilaisia ammattiryhmiä, joissa keskustelu on vilkasta (esim. someduunarit). Näihin kannattaa ehdottomasti pyrkiä liittymään.
  • LinkedIn on edellä mainitusta huolimatta edelleen työnhakijan ykköskanava, jota myös headhunterit ja rekrytoijat käyttävät aktiivisesti. LinkedInin hyviksi puoliksi mainittakoon myös algortimimuutosten myötä räjähdysmäisesti lisääntyneet suomenkieliset keskustelut, joissa pääsee helposti tuomaan ilmi omia näkemyksiään ja ammattitaitoaan.
  • Twitter sopii nopeaan viestintään mieltyneille, ja on erityisen hedelmällinen ympäristö markkinoinnin, myynnin, viestinnän sekä teknologian parissa työskenteleville. Toki myös muut ammattiryhmät lisäävät edustustaan kaiken aikaa, mutta vielä on useita edelläkävijän viittoja tarjolla.

Painoarvo näiden kesken vaihtelee toimialasta riippuen, mutta tärkeintä tässäkin on kyky soveltaa.

Seuraavassa kerron kolme TOP-vinkkiäni sosiaalisen median hyödyntämiseen työnhaussa. Vinkit sopivat yleisluontoisesti kaikkiin kolmeen edellä mainittuihin kanaviin, mutta pääfokuksessa ovat kuitenkin enimmäkseen LinkedIn ja Twitter.

1 – Profiilit kuntoon

Hyvä profiili on kaiken A ja Å erityisesti Twitterissä ja LinkedInissä. Korosta niitä asioita, jotka ovat sinulle merkityksellisiä, ja jätä vähemmälle kaikki se, millä ei ole tavoittelemasi tulevaisuuden kannalta merkitystä. Ihmisen keskittymiskyky verkossa on huonompi kuin kultakalalla, joten nosta profiilisi kärkiviestiksi vaikka kaikkein tärkeimmät kolme asiaa.

Tärkeintä profiilissa on kuitenkin se, että se on sinun itsesi näköinen: persoonaa ei kannata piilottaa, sillä juuri se on sinussa kiinnostavinta.

Kolme syytä pitää profiili ajan tasalla ja kunnossa:
  1. Profiiliisi somessa törmäävä ihminen luo sinusta jonkinlaisen käsityksen joka tapauksessa - olisi yksinkertaisesti typerää jättää käyttämättä tilaisuus ohjata mielikuvaa haluttuun suuntaan.
  2. Profiili validoi sen mitä sanot keskusteluissa: vaikka keskustelisit kuinka asiantuntevasti, ei sanojasi välttämättä oteta vakavasti, jos profiilisi ei ole kunnossa. Kerro siis vähintään missä olet näkemyksesi hankkinut, mitä kokemusta sinulla on ja millaisista asioista olet kiinnostunut.
  3. Hyvä profiili erottelee sinut kokonimikaimoista. Erottuvuuden merkitys kasvaa eksponentiaalisesti sen mukaan, miten pöljästi kaimasi käyttäytyvät.
LinkedIn-profiili - tarkista että sinulta löytyvät vähintään nämä:
  • Kuva, nimi, titteli, otsikkokuva
  • Timanttinen tiivistelmä (tämä on hissipuheesi!)
  • Yhteystietosi helposti näkyvillä
  • Ajantasainen listaus työkokemuksestasi + muut relevanteiksi katsomasi osiot

Lisäksi:

  • Lisää LinkedIn-linkkisi sähköpostin allekirjoitukseen
  • LinkedIn-linkki Twitter-profiiliin ja Twitter-linkki LinkedIn-profiiliin

Lopuksi pyydä jotakin ulkopuolista henkilöä oikolukemaan profiilisi tekstit. Kielioppi ei ole maailman vakavin asia, mutta työnhaku ei ole oikea paikka kirjoittaa miten sattuu.

 

Profiili muodostaa katsojalle käsityksen sinusta, halusit tai ei. Itse voit kuitenkin päättää millaisen ensivaikutelman annat.

 

2 – Älä stalkkaa, vaan osallistu keskusteluun

Karu totuus on, että profiili on vasta lupaava alku eikä pelkästään sillä pääse vielä kovinkaan pitkälle. Sosiaalisessa mediassa toimivat aivan samat lainalaisuudet kuin kahvipöytäkeskusteluissa tai verkostoitumistilaisuuksissa: jos haluat tuoda näkemyksiäsi esille (ja samalla ehkä kiinnittää headhunterien huomion), et voi tehdä sitä teeskentelemällä huonekasvia.

Jos keskusteluun osallistumisen kynnys kuitenkin tuntuu ylitsepääsemättömän korkealta, aloita esimerkiksi tykkäämällä mielenkiintoisista päivityksistä ja jakamalla mielenkiintoisia artikkeleita omalla fiidilläsi. Mielenkiintoista jaettavaa löytyy mediasta, uutiskirjeistä, hashtagien takaa, blogeista tai vaikka ihan Googlettamalla.

“Ei mitään sanottavaa” on pelkkä saamattoman tekosyy.

 

Sosiaalinen media toimii nimensä mukaisesti sosiaalisena alustana, eikä siitä saa kaikkia tehoja irti pelkällä stalkkaamisella.

 

3 – Valitse taistelusi - ja poikkea polulta aina tarvittaessa

Parhaiten sosiaalisessa mediassa menestyvät ne, jotka sekoittavat sopivassa suhteessa strategista, harkittua tekemistä sekä spontaania nönnönnöötä. Itselle sopiva suhde löytyy esimerkiksi näin:

Valitse 1-3 sinua eniten ammatillisesti kiinnostavaa aihetta, ja keskity osallistumaan näiden aihealueiden keskusteluihin. Tämä auttaa samoista aiheista kiinnostuneita löytämään sinut sekä profiloivat sinut ajan myötä kyseisten aiheiden ammattilaiseksi.

Tämän jälkeen valitse vielä 1-3 sinua inspiroivaa aihetta, joista haluat keskustella muuten vain - vaikkeivät ne liittyisi ammattiisi tai työnhakuusi mitenkään.

Itse olen valinnut keskustella sosiaalisessa mediassa ensisijaisesti b2b-markkinoinnista, brändinrakennuksesta, sekä teknologiasta. Näiden aihealueiden keskusteluihin pyrin osallistumaan päivittäin.

Näiden ohella olen kiinnostunut myös työnantajamielikuvasta, matkailusta, nuorisotyöttömyydestä sekä kirjoista. Näihin liittyviä keskusteluja seuraan aktiivisesti, ja osallistun satunnaisesti. Kaiken tämä päälle heitän soppani sekaan reilulla kädellä huumoria sekä kasan kuivia meemejä.

Oma tyyli ei löydy muita jäljittelemällä. Sosiaalisen median hyvä puoli onkin juuri se, että jokainen voi rakentaa itselleen juuri sellaisen somepresenssin kuin itse haluaa.

 

Keskity osallistumaan tavoitetyöhösi liittyvien aihealueiden keskusteluihin. Tämä auttaa samoista aiheista kiinnostuneita löytämään sinut sekä profiloivat sinut ajan myötä kyseisten aiheiden ammattilaiseksi.

 

+1 – Ole rohkea, älä hiero liikaa

Älä mieti liikaa, vaan tee. Ei ole mitään varmempaa tapaa tehdä someviesteistä mitäänsanomattomia, kuin viimeistellä ne kuoliaaksi (sama pätee #muuten myös bloggaamiseen). Typo päivässä pitää kielenhuoltajan lähellä.

 

+2 – Ole kärsivällinen

Alkuun saattaa tuntua siltä, että esiinnyt tyhjälle katsomolle - varsinkin jos aloitat someyleisön rakentamisen aivan alusta. Näin tapahtuu lähes kaikille, ja hyvin harva (jos kukaan) nousee sometähdeksi yhdessä yössä. Käytä siis alun hiljaiselo harjoitteluun: lohduttaudu vaikka sillä, että ainakaan kovin moni ei huomaa, jos tulet vahingossa toilailleeksi.

Jos sosiaalinen media työnhaussa on sinulle ajankohtainen aihe, suosittelen lataamaan Baronan Somepresenssi työllistymisen keinona -webinaaritallenteen. Webinaarissa on minun vinkkieni lisäksi TOP-3 vinkit monelta muulta aiheen ammattilaiselta.

Somepresenssi työllistymisen keinona_TuomasHaapsaari_ValtteriKarjula

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSaveSaveSave

SaveSave

SaveSaveSaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSaveSaveSave

SaveSave

Aiheet: UravinkitTyönhakuSomepresenssisosiaalinen media