Töihin pelialalle - miten se onnistuu?

Kokenut rekrytoija Arja Martikainen neuvoo, miten peliala on pian sinun alasi.

Kyllä, peliala on kuuma, seksikäs ja innovatiivinen ala. Monet unelmoivat työstä pelialalla, mutta kaikilla ei ole oikeita taitoja ja asennetta alalla pärjäämiseen. Puhutaanpa siitä. Tai itse asiassa, aloitetaan alusta. Ehkä oikea kysymys olisi: Mitä minun pitää tehdä, että saisin töitä pelialalta? Mitä siihen vaaditaan?

Päätin kirjoittaa ylös vähän ajatuksia siitä, miten pelialalle pääsee töihin, koska toiveikkaat työnhakijat sitä aina kyselevät. Toivottavasti tästä on teille hyötyä!

Kun itse aloitin pelialan yrityksessä syksyllä 2004, ansioihini lukeutuivat se, että olin seurannut pelinkehitystä ollessani töissä uusmedia-alan yrityksessä 90-luvun lopun mediabuumin aikaan. Nuo pelit kehitettiin tuomaan viihteellistä lisäarvoa puhelinoperaattorin markkinointinettisivuille (yritysten nettisivut olivat uusi juttu silloin muinoin :) ).

Olin myös seurustellut pelinkehittäjän kanssa, joka kehitti jonkinmoisen hittipelin 80-luvun lopulla. Ja tämän lisäksi olin pelannut kaikkia ensimmäisiä TV-konsolipelejä 70-luvulla (Kiitos, isä!): Donkey Kong, Tetris, Nokia Worm, Doom ja niin edelleen. Mutta muuten en suuremmin ymmärtänyt, että suomalaisessa peliskenessä oli tapahtumassa jotain suurta. Tämä kuitenkin riitti työn saamiseen – noina aikoina.

Nyt kaikkien näiden vuosien jälkeen ja yli 400 rekrytointia myöhemmin minulla on jonkinlainen käsitys siitä, mitä alalle työllistymiseen vaaditaan.

10 ominaisuutta, joiden avulla pääset pelialalle

Olen valinnut alle muutamia kuvailevia sanoja ja ohjeita sinulle, että saisit oppia ja vinkkejä siihen, miten työnhakuun pelialalta kannattaa valmistautua – JOS OIKEASTI HALUAT TÄTÄ!

Intohimo

Lahjakkaimmat pelinkehittäjät aloittavat aikaisin. He saattavat aloittaa yksinkertaisesti luonnostelemalla pelikonsepteja kynällä ja paperilla, tai alkavat ohjelmoimaan tai piirtämään kun juuri ja juuri osaavat alkeet hiirellä tai kynällä.

Opiskelu

On joitakin lahjakkuuksia, jotka ovat pärjänneet loistavasti ilman muodollista koulutusta, mutta tämä on johtunut siitä, että sopivaa koulutusta ole ollut vielä olemassa (kuten varmasti tiedät, monet uudet, innovatiiviset konseptit ja liikeideat löydetään yrityksen-ja-erehdyksen kautta). Jos et satu olemaan erityinen lahjakkuus, pelialan koulutusta arvostetaan suuresti. Jos onnistut pääsemään kouluun, missä voit opiskella pelinkehitystä, mahdollisuutesi alalle työllistymiseen nousevat 50%.

Harjoitus

Olitpa sitten oikeassa koulussa tai et, paras tapa kehittyä on Tekemällä Oppiminen. Kuten intohimoiset muusikot, kaikki parhaat talentit harjoittelevat ahkerasti ja tekevät mitä heidän täytyy tehdä.

Portfolio

”Onko sinulla portfoliota?” on ensimmäinen kysymys, jonka rekrytoija sinulta kysyy. Mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että sinulla on nettisivut tai jokin vastaava paikka, missä esittelet hyvin suunniteltuja pelikonsepteja, -demoja tai pelitaiteelta näyttävää grafiikkaa. Valokuvat öljyvärimaalauksistasi eivät yleensä auta, vaan grafiikan pitää olla digitaalista. Ja parhaat artistit piirtävät elävistä malleista säännöllisesti. Koodarille portfolio voi olla vaikka oma peli, joka pyörii jollain laitteella tai emulaattorilla.

Jatkuva oppiminen

Ammattisi oppiminen ja sen mestariksi tuleminen vaativat paljon motivaatiota. Pelien maailma elää jatkuvassa muutoksessa. Omatoiminen opiskelu, pelikonferensseihin osallistuminen ja alan johtavien asiantuntijoiden luennot esimerkiksi Aalto-yliopistolla ovat OK. Näistä on hyötyä erityisesti ei-kehittäjärooleissa, missä sinun tulee pystyä näyttämään sekä business-ymmärryksesi että kiinnostuksesi peleihin (kuten tuotepäällikköroolit).

Pelaa pelejä!

Mitä enemmän, sen parempi!

Pyydä apua ja palautetta

Esittele itsesi paikalliselle peliyhteisölle kun ponnistelet kohti tavoitettasi. Suomessa voit aloitta esimerkiksi IGDA-tapaamisista, Assemblyistä, Game Jameista, pelialan naisten mentorointiryhmästä tai Finconautsien kautta. Kysy kysymyksiä, vaikka ne tuntuisivat tyhmiltä. Saat palautetta. No shame, no gain :)!

Kyky työskennellä paineen alla ja elää epävarmuuden kanssa

Tämä liittyy myös projektiaikatauluihin, mutta tiedät varmasti, että suurin osa pelialan yrityksistä on start-uppeja? Yrityksiä tulee ja menee ja olet onnekas jos saat tilaisuuden työskennellä samassa yrityksessä yli kolme vuotta. Jopa vakaat jättiläiset ja tunnetut toimijat voivat kaatua, vähentää henkilökuntaa tai fuusioitua. Jos et kykene elämään tällaisessa ympäristössä, älä tule pelialalle.

Periksiantamattomuus/omistautuneisuus

Mitä tahansa teetkin, tee se hyvin ja koko sydämellä. Jos onnistut työssäsi ja tiimissäsi, ihmiset eivät päästä sinua menemään. Sinut pyydetään seuraavaankin projektiin.

Ansioiden arvostus

Muistathan, että pelialalla pääset eteenpäin omien saavutustesi perusteella. Alaa ei hallitse kalenteri tai suhteet.

+ Muista sanahaku

Ja lopuksi, tämä saattaa kuulostaa kovalta vaatimukselta, mutta tämä saattaa olla mihin rekrytoija ensimmäisenä kiinnittää huomiota: kun kirjoitat CV:täsi tietokoneella, aja etsi-toiminto dokumentissa ja huolehdi siitä, että sana PELI tai PELIT löytyvät tekstistäsi oikeassa yhteydessä. Jos CV:ssäsi ei ole Tätä Sanaa, voit unohtaa unelmasi työpaikasta, ellet sitten ole hakemassa Controlleriksi taloushallinnon tiimiin.

Muita rooleja, joihin voit hakea ilman suoraa pelikokemusta ovat tehtävät, jotka liittyvät esimerkiksi serveriohjelmointiin, it-tukeen, lokalisaatioon tai muihin jälkituotannon tehtäviin. Näissä rooleissa minimivaatimus on positiivinen asenne pelejä kohtaan. Alalle tullessasi sinun on todella mietittävä motivaatiotasi, sillä olet pelejä 24/7 elävien ja hengittävien pelinkehittäjien ja pelaajien ympäröimänä.

Pelialalle voi olla vaikeaa päästä, mutta kun pääset alalle, on se yksi palkitsevimmista ympäristöistä täynnä älykkäitä ihmisiä, uusia yritysideoita, mahtavia tapahtumia ja huikeita pelejä. Tämän kaiken lisäksi Suomi sattuu olemaan yksi maailman pelialan keskuksista. Todellakin paikka, jossa haluat olla! Tämä on ainutlaatuista!

Parhain terveisin,
Arja Martikainen


Arja Martikaisella on pitkä kokemus pelialan rekrytoinneista. Vuosina 2004-2013 hän työskenteli HR Managerina yhdysvaltalaisesssa pelitalossa Digital Chocolate. Tällä hetkellä hän työskentelee Games Jobs Finlandilla, Barona IT:llä.

Katso kaikki avoimet paikkamme tästä: 

New call-to-action

Aiheet: UravinkitPeliala

Kirjoittanut:

Arja Martikainen

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Katso lisää
New call-to-action