Työ ja haaveet samassa paketissa - yli 300 päivää aurinkoa vuodessa

Tommi Lehtiniemi piipahti joulun alla Espanjan Fuengirolan palvelukeskuksessa. Tommi jututti neljää baronalaista ja kysyi, millaista on työskennellä Espanjassa asiakaspalvelun parissa?

Matkan tarkoituksena oli mennä ottamaan selvää, miten yksilön ja työyhteisön työhyvinvointi näyttäytyy jokaisessa siellä tehdyssä asiakaspalvelukohtaamisessa? Omassa työssään Tommi johtaa Baronan Asiakaspalveluratkaisut liiketoiminnan myyntiä, jolloin hänelle on tärkeää huolehtia että asiakkaat saavat aina laadukasta asiakaspalvelua, myös Espanjasta.

Ensimmäisenä Tommin haaviin päätynyt ryhmäesimies Elisa Jouttunpää muutti Espanjaan viitisen vuotta sitten. Työtehtävät ovat vaihtuneet palvelukeskuksen sisällä ajan saatossa ja tällä hetkellä Elisa toimii esimiestehtävissä. Elisa kehuu työviihtyvyyden nousseen merkittävästi uusien fyysisten tilojen myötä.

Baronan Fuengirolan palvelukeskuksessa tehdään tällä hetkellä erilaisia asiakaspalvelu - ja myyntitöitä. Käytännössä tämä tarkoittaa asiakkaiden palvelemista puhelimitse, chatissa ja sähköpostin välityksellä. Yhtä lailla tekeminen tapahtuu sosiaalisessa mediassa.

Erottavana tekijänä Suomeen, auringonvalo ja valoisuus ulkona tekevät Espanjasta erilaisen paikan työskennellä. Itse arjessa eroja ei ole, sillä töitä tehdään suurella ammattitaidolla ja innostuksella. Kun toisista pidetään huolta ja keskitytään laadukkaaseen tekemiseen, tulokset seuraavat perässä.

Kahdenkeskiset keskustelut työntekijöiden kanssa takaavat sen, että tavoitteet ja onnistumiset nousevat esiin.

Elisan päivittäinen tehtävä on huolehtia oman tiimin palveluasiantuntijoista ja jeesata työntekijöitä jokapäiväisissä kysymyksissä. On myös tärkeää, että kunkin työntekijän ammattitaito ja osaaminen saadaan pidettyä ajankohtaisena. Moderni asiakaspalvelu tarkoittaa sitä, että yksi henkilö pystyy hoitamaan asiakkaan tarpeen kunnialla loppuun. Monikanavaisesti.

[Tässä Tommin tekemä haastattelu Kirsistä. Artikkeli jatkuu alla...]

[Artikkeli jatkuu alla...]

Espanjan fiilis viehättää

Toisessa uratarinassa Tommi päätyi Heka Kuukasjärven juttusille. Heka tekee asiakaspalvelua Espanjasta käsin ja vastaa kuluttaja -ja yritys-asiakkaiden kysymyksiin ja haasteisiin. Hekan tarina Espanjaan päätymisestä on kertomisen arvoinen, sillä ollessaan perheensä kanssa Espanjassa lomalla, he halusivat jäädä asumaan sinne. Pienten lasten kanssa pukeminen ja riisuminen räntäkelissä Suomessa ei kiinnostanut.

Suomeen palatessa aloin etsiä töitä ja parin viikon päästä olin Baronan kautta töissä täällä.

Työrytmi on Hekalla vähän erilainen kuin Suomessa, sillä työt alkavat kuudelta aamulla. Vastapainona on kuitenkin aikaisin pääsy pois. Töiden jälkeen aurinko paistaa vielä talvella neljä tuntia ja kesällä kahdeksan tuntia. Kun työpaikan ovesta mennään pihalle, fiilis välittyy ihan erillä tavalla kuin koto-Suomessa.

Ennen töiden aloittamista, Heka oli ollut alkuun skeptinen puhelimen kautta tehtävästä asiakaspalvelusta. Nyt jälkeenpäin, hän ei enää mieti fyysistä kohtaamista vaan kokee näkevänsä ihmiset, vaikka ei puhelimen välityksellä oikeasti näekään.

Yli 300 aurinkoista päivää vuodessa tekee ihmeitä jokaiselle.

Heka tykkää todella paljon palvelukeskuksen yhteisöllisyydestä sekä siitä, että ihmiset ovat iloisia ja moikkaava toisiaan. Ehkä pieni suomalainen yhteisö kaukana kotoa pitää kaikki palvelukeskuksen työntekijät kimpassa.

[Biisonimafian esittelyvideo Fuengirolan palvelukeskuksesta. Artikkeli jatkuu alla...]

[embed]https://youtu.be/hCZammL4pvE[/embed]

[Artikkeli jatkuu alla...]

Haaveet todeksi

Tommin viimeisessä haastattelussa ilmeni Carita Räihän olevan joukon tuorein Espanjaan saapunut työntekijä. Caritan kertoma tarina oli hurmaava, sillä hän kertoi haaveilleensa jo viisivuotiaasta lähtien asuvansa Espanjasta. Hän ajatteli pienenä lapsena syntyneensä espanjalaisena Suomeen.

Tänä päivänä Carita tekee asiakaspalvelutyötä ja päivittää sekä muuttaa kuluttajien sopimuksia heidän toiveiden mukaisesti. Caritan lisäksi monelle muullekin on tullut yllätyksenä se, kuinka mukavaa on ollut tehdä "puhelinmyyntiä". Syyt löytyvät monesti siitä, että alkuun työntekijää saattaa mietityttää oma pärjääminen kyseisessä ammatissa.

Jokaisen haastateltavan suusta ilmeni auringon merkitys omaan jaksamiseen, mutta yhtä lailla Fuengirolan palvelukeskuksen yhteisöllisyys.

Carita kehuukin Baronan omaa Barovire toimintaa, jossa henkilöstön suunnittelema ja toteuttama toiminta kokoaa palvelukeskuslaiset viettämään yhdessä aikaa. Toiminta voi olla kuntoilua, kulttuuria tai mitä vaan vapaa-ajan tekemistä.


Baronalaisia on Fuengirolassa jo yli 200, mutta uudistetut toimitilat eivät ole vielä tupaten täynnä. Katso avoimet työpaikat palvelukeskuksista ympäri Euroopan.

New Call-to-action

Aiheet: PalvelukeskusTyöhaastatteluUravinkitEspanjaFuengirola