Nainen hymyilee

Myynti asiakaspalvelun tukena – viisi vinkkiä, joilla viet taitosi seuraavalle tasolle

Jussi Rissanen 7.3.2021

Myynti on asiakaspalvelun ytimessä – ja toisinpäin. Mutta miten lisätä myynnin tulosta, vaikuttavuutta ja samalla palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla? Mitä on hyvä asiakaspalvelu, jossa on myynnillinen elementti mukana? Ja kuinka tulla supermyyjäksi?

1. Muista, että myynti on auttamista – ja siksi merkityksellistä

Tuntuuko myyntityö ahdistavalta tuputtamiselta? Kannustan unohtamaan ajatuksen heti. Myynti on yksinkertaisimmillaan toisten ihmisten auttamista. Myynti tuo ratkaisuja, jotka vievät ihmisiä ja yrityksiä eteenpäin. Myynnin merkityksen ja ymmärtämisen oivaltamisessa auttaa ajatus, että myyntityö on läsnä arkisissa kohtaamisissa. Yrityksien missio lunastetaan jokaisessa asiakaskohtaamisessa.

2. Herätä luottamus ja kaiva esiin tunne

Myymisen ytimessä on kysymysten esittäminen, kuunteleminen ja asiakkaan tarpeiden selvittäminen. Tutustu asiakkaaseesi: Jos kohdetta ei tunne, voi olla hankala tai mahdoton myydä hänelle mitään ja myyntitilanne muuttuu tyrkyttämiseksi. Ja kun ihminen kokee, että häntä kuunnellaan ja hänen ongelmiensa pariin pysähdytään, syntyy vuorovaikutusta ja myyntityö helpottuu.

Ihmisiä ja ostopäätöksiä ohjaavat eniten tunteet. Selvitä siis ensin, mitkä asiat vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen: Mitkä ovat asiakkaan aiemmat kokemukset ja arvostukset asiasta tai tuotteesta aiemmin? Millaisella fiiliksellä asiakas on ylipäätään? Hyvä myyjä kartoittaa tilanteen ja taustafaktat: mikä on asiakkaan lähtökohta ja millaisia tarpeita hänellä on – ja miksi asiakas on nyt edessäsi.

3. Esitä kysymyksiä ja löydä tarve

Kun asiakkaan taustat on selvitetty, on aika tehdä tarkempaa kartoitusta asiakkaan ongelmasta. Avoimet kysymykset auttavat eteenpäin; Ohjaa keskustelua avoimilla kysymyksillä kohti ratkaisuja. Lopuksi kannattaa kysyä asiakkaalta itseltään, mikä hänen toivetilansa asiassa olisi. Näin hahmottuu paremmin lähtökohdan ja maalin välinen etäisyys. Hyvä myyjä luo asiakkaan silmien eteen monipuolisen kuvan sekä haasteista että mahdollisista vaihtoehdoista – ja myyjä saa työkaluja ratkaisujen kehittämiseen.

4. Vie loppuun asti ja klousaa diili

Hyvä myyjä ei pelkästään myy, vain myös osaa viimeistellä kaupat. Se on kuitenkin monelle haastavaa. Kauppojen tekemistä ei pidä pelätä, vaan sitä kannattaa janota. Myyntitarjouksen esittäminen on helpompaa, jos pohjatyö asiakkaan ongelman parissa on tehty huolella. Myyjän lopullinen argumentti osuu räätälöidysti asiakkaan spesifiin tarpeeseen.

Kaupan viimeistelyssä tärkeää on myös muistaa kertoa seuraavat askeleet ja se, miten asiat etenevät puumerkkien kirjoittamisen jälkeen. Jos asiakkaan vastaus on silti kieltävä, sitä ei kannata ottaa itseensä vaan haastaa itsensä avaamaan keskustelu uudestaan.

5. Mistä on hyvä myyjä ylipäätään tehty?

Miksi jotkut menestyvät paremmin myyntityössä kuin toiset? Tietyillä ominaisuuksilla itse kukin menestyy ja kukoistaa myynti- ja asiakaspalvelutyössä. Ja näitä ominaisuuksia voi opetella myös myöhemmin.

  • Tavoitteellinen tekeminen: Tekemistään pitää pystyä analysoimaan päivä- , viikko- kuin kuukausitasolla. Vain siten tekeminen voi nousta seuraavalle tasolle.
  • Suorituskyky: Hyvä myyjä pyrkii aina kurkottamaan hieman korkeammalle ja ylittämään itsensä. Suorituskykyä voi myös mitata ja siinä voi kehittyä.
  • Itsensä kehittäminen: Omat hyvät ja huonot ominaisuudet kannattaa tunnistaa ja niitä kannattaa aktiivisesti kehittää.
  • Palautteen vastaanottamisen kyky: Korjaava palaute kannattaa kokea aina positiivisena asiana. Palaute on aina merkityksellistä ja se auttaa sinua kasvamaan työssä. Kasvu tapahtuu aina epämukavuusalueella.